Fotogaleria

Powrót
do menu

Fotorelacja z Targów TRAKO 2009 w Gdańsku:

PESA Bydgoszcz S.A.:

Na torach wystawienniczych przy MTG zakłady PESA Bydgoszcz S.A. Holding zaprezentowały trzy pojazdy.

Pierwszy z nich to trójczłonowy, spalinowy zespół trakcyjny serii ATR220 "Atribo" dla Włoch.

Kliknij aby powiększyć   ATR 220-029

Kliknij aby powiększyć   Pulpit sterowniczy (niestety błyszczące panele i jasny pulpit)

Kliknij aby powiększyć   Wnętrze pasażerskie

Kliknij aby powiększyć   Wnętrze pasażerskie

Kliknij aby powiększyć   Wnętrze pasażerskie




Pozostałe dwa pojazdy zaprezentowane przez PESĘ to zmodernizowane lokomotywy SM42 i ST45.


Zmodernizowana lokomotywa SM42 powstała przy współpracy z czeską firmą CZ LOKO, która ma bardzo duże doświadczenie w modernizowaniu i produkcji lokomotyw spalinowych.
Przy współpracy tych dwóch firm powstała lokomotywa dwuagregatowa. Kabinę maszynisty umieszczono na środku pojazdu, a po obydwu jej stronach znajdują się identycznej długości przedziały maszynowe. W każdym z nich znajduje się agregat prądotwórczy, składający się z silnika CATERPILLAR C15 o mocy 403kW i prądnicy głównej (trakcyjnej) SIEMENS. W przedziałach tych odpowiednio rozlokowane są też urządzenia pomocnicze takie jak między innymi agregaty chłodzące, prądnice pomocnicze, kontenery: pneumatyczny i elektryczny, sprężarka powietrza itd.
Sterowanie pracą lokomotywy jest mikroprocesorowe, opracowane przez czeską firmę LOKEL z Ostrawy.
Zastosowanie dwóch zespołów prądotwórczych ma na celu obniżenie kosztów zużycia paliwa, gdyż maszyna może pracować na jednym lub na dwóch agregatach w zależności od potrzebnej siły pociągowej.
Z niezależnych analiz wynika jednak, że rozwiązanie to nie daje większych oszczędności w stosunku do lokomotyw jednoagregatowych takich jak np. 6Dg z NEWAG S.A. Jednym z głównych powodów jest choćby fakt konieczności utrzymywania dwóch agregatów niezależnie od tego trzy pracuje jeden, czy dwa.
Należy zauważyć również, że lokomotywy dwuagregatowe nie przyjęły się jak dotychczas w Europie natomiast na duża skalę produkuje się i modernizuje te typowe - jednoagregatowe.
Jak będzie z tym egzemplarzem - pokaże czas...

Wygląd zmodernizowanej lokomotywy jak i wyposażenie kabiny maszynisty jest w sumie identyczne jak w lokomotywach CZ LOKO - ta firma przekazała do PESY dokumentację konstrukcyjną.
W PESIE wykonany był montaż lokomotywy oraz naprawa główna ostoi i wózków z silnikami trakcyjnymi. Lokomotywa po modernizacji otrzymała oznaczenie fabryczne 6Dk, a kolejowe SM42-1601.
Lokomotywa ta nie została wykonana na zamówienie PKP CARGO S.A. mimo, że pomalowana jest w barwy przewoźnika. Będzie on ją testował i ewentualny zakup uzależni od oceny kosztów eksploatacji, czyli jednym słowem opłacalności.

Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć
SM42 1601 (6Dk)



Kliknij aby powiększyć   Ogólny widok stanowiska maszynisty

Kliknij aby powiększyć   Pulpit sterowniczy (znów błyszczące - refleksy)

Kliknij aby powiększyć   Pulpit - panel z urządzeniami NN

Kliknij aby powiększyć   Wyjątkowo nieergonomiczny układ nastawników

Kliknij aby powiększyć   Część socjalna (lodówka, a nad nią zakryta kuchenka)

Kliknij aby powiększyć   Schowek z gaśnicami




Ostatnim pojazdem wystawionym przez zakaldy PESA jest zmodernizowana lokomotywa SU45 na wersję towarowa ST45 dla przewoźnika PKP CARGO S.A.
W lokomotywie silnik 2112SSF zastąpiono mocniejszym silnikiem firmy MTU oraz zmodyfikowano przełożenia napędowe. Wprowadzono również zmiany w kabinie maszynisty, które miały na celu podniesienie komfortu pracy operatora.
Sterowanie lokomotywa odbywa się na drodze mikroprocesorowej przez układy elektroniczne INTELO czeskiej firmy LOKEL z Ostrawy.

Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć   ST45-01

Kliknij aby powiększyć   Pulpit sterowniczy

Kliknij aby powiększyć   Terminal diagnostyczny na pulpicie




Do początku strony



Powrót