Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót
do menu

Spalinowe zespoły trakcyjne serii SA 109:

Budowa jednostki:

Spalinowe zespoły trakcyjne serii SA109 to pojazdy dwuczłonowe przystosowane do jazdy dwukierunkowej i ukrotnionej po torze o szerokości 1435mm napędzane silnikami wysokoprężnymi diesla. Silniki spalinowe wraz z 5-cio biegowymi, automatycznymi skrzyniami biegów znajdują się pod podłogą w czołowych częściach członów (częściowo pod kabinami).

Kliknij aby powiększyć   
Fragment silnika spalinowego (widok przez klapę inspekcyjną w kabinie)


Człony połączone są ze sobą przegubem harmonijkowym umożliwiającym swobodne przechodzenie pasażerów podczas jazdy. Każdy z członów spoczywa na dwóch jednoosiowych wózkach. Pierwszy wózek to wózek napędny (typ: 18MNb) - oś zestawu kołowego tego wózka jest połączona przekładnią ze skrzynią biegów. Drugi wózek (ten bliżej przegubu) jest wózkiem tocznym (typ: 13ANb) . W związku z tym układ osi w omawianym wagonie jest następujący: A'1' + 1'A'

Kliknij aby powiększyć   
Przegub harmonijkowy



Jednostka serii SA 109 posiada podwójne usprężynowanie co wpływa na miękką i komfortową jazdę. Pierwszym stopniem usprężynowania są sprężyny metalowo-gumowe klinowe, a drugim stopniem usprężynowania sprężyny śrubowe.




Napęd:
Do napędu jednostki wykorzystywane są dwa silniki wysokoprężne marki RABA typu D10 UTSLL o mocy 190kW każdy co daje łączną moc pojazdu 380kW (513 KM). Każdy silnik dieslowski zintegrowany jest z hydromechaniczną (automatyczną), pięciobiegową skrzynią biegów marki VOITH typu DIWA 864.3. Przeniesienie momentu obrotowego ze skrzyni biegów na zestaw kołowy jest realizowane za pośrednictwem przekładni osiowej nawrotnej marki Ganz-David-Brown.

Kliknij aby powiększyć   
Klapy inspekcyjne silnika i skrzyni biegów


Kliknij aby powiększyć   
Przyciski załączania / wyłączania silnika na pulpicie




Piasecznice:
Czyli urządzenia służące do posypywania piaskiem szyn w celu zmniejszenia ryzyka wpadnięcia zestawów kołowych w poślizg, jak również eliminowania już zaistniałego poślizgu. W skład piasecznic wchodzą zbiorniki na piasek, z których odpowiednio odchodzą rurki zakończone dyszami. Z dysz piasek jest wysypywany pod koła jezdne szynobusu przez co poprawiona jest ich przyczepność obręczy kół do główek szyn. W każdym z wózków napędnych zainstalowane są po dwie piasecznice.


Smarowanie obrzeży kół:
W wózkach jezdnych zainstalowane są również elementy służące do smarowania obrzeży kół. System smarowania służy ograniczeniu ścierania (zużywania) się obrzeży kół zwanych rantami do czego dochodzi szczególnie na zakrętach i łukach. Smarowanie obrzeży polega na wytryskiwaniu z dysz specjalnego suchego smaru na obracające się koła. Dysze znajdują się tuż przy obrzeżach kół jezdnych.



Baterie akumulatorów:
Wagon wyposażony jest w baterie akumulatorów ładowane napięciem 24V prądu stałego z przetwornicy pokładowej. Akumulatory znajdują się w skrzyniach pod podłogą części pasażerskiej.




Ukrotnienie i sprzęgi:
Omawiane jednostki przystosowane są do jazdy ukrotnionej i wyposażone są w typowe sprzęgi śrubowe umożliwiające łączenie dwóch jednostek między sobą jak również do połączenia jednostki z inną lokomotywą lub wagonem.
Zderzaki służą do płynnego prowadzenia sprzegniętych pojazdów - utrzymywania jednakowej odległości międzysprzęgowej. W tym celu mają możliwość wydłużania i kurczenia.
Pod częścią sprzęgowo - zderzną znajduje się odśnieżacz szyn.

Kliknij aby powiększyć    Część sprzęgowo - zderzna (opis na powiększeniu)





Do początku strony



Powrót do menu tematu





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Książka Gości    

©2004-2021 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl