transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Rozjazdy i skrzyżowania torowe > Technologie budowy nawierzchni rozjazdów

Rozjazdy tramwajowe budowane są w technologiach podypkowych i bezpodsypkowych. Obecnie najczęściej stosuje się technologie bezpodsypkowe w postaci podbudów betonowych wykonanych pod całym obszarem rozjazdu.
W rozjazdach tramwajowych w Polsce stosuje się szyny rowkowe. Jest to podyktowane faktem, że promienie łuków rozjazdów tramwajowych są małe (nawet tylko 16 m), a kołnierz szyny rowkowej zapewnia lepsze prowadzenie zestawów kołowych tramwaju podczas przejazdu po łukach. Poza tym rozjazdy często występują również w ramach nawierzchni drogowej. 

  Rozjazdy z nawierzchnią w technologii podsypkowej (na podrozjazdnicach drewnianych)

 Rozjazdy z nawierzchnią w technologii bezpodsypkowej na podbudowie betonowej

  Rozjazdy z nawierzchnią w technologii bezpodsypkowej na podbudowie betonowej z wykorzystaniem prefabrykatów