Przykładowe bezpodsypkowe technologie budowy nawierzchni torowej > Nawierzchnia w technologii zielonej z zastosowaniem podkładów wzdłużnych
W tej technologii nawierzchni bezpodyspkowej stosuje się prefabrykowane betonowe podkłady wzdłużne, do których mocuje się szyny toru. Dzięki takiemu rozwiązaniu ogranicza się ilość prac wymagających układania szalunków i wylewania betonu na placu budowy.
Pierwszym etapem budowy jest oczywiście przygotowanie gruntu podtorza pod dalsze etapy budowy nawierzchni. 
Przygotowane podtorze
Następnie na przygotowanym podtorzu ustawia się prefabrykowane podkłady wzdłużne stanowiące podporę dla szyn toru. Podkłady te ustawia się w odpowiedniej odległości ponad powierzchnią podtorza. 
Ułożone podkłady wzdłużne i przygotowany szalunek do oblania betonem
Źródło: kadr z filmu: https://youtu.be/L8qraCdMKl8?si=iw9UELpu4zvTpjzX&t=67
Po ułożeniu podkładów wzłużnych i ich odpowiednim wypoziomowaniu, oblewa się je fundamentem betonowym.
Dla wzmocnienia konstrukcji, podkłady wzdłużne sąsiednich toków szynowych łączy się specjalnymi łącznikami poprzecznymi. Górne powierzchnie podkładów, w miejscach gdzie będą mocowane przytwierdzenia szyn, pokrywa się masą izolacyjną (zielone pasy).

Podkłady wzdłużne osadzone w fundamentach betonowych
Łącznik poprzeczny w postaci pręta gwintowanego pomiędzy podkładami wzdłużnymi
Kolejnym etapem jest ułożenie nad podkładami (w odpowiedniej odległości) szyn z zamontowanymi przytwierdzeniami. W omawianym rozwiązaniu zastosowane zostały przytwierdzenia szyn sprężysto-śrubowe typu Skl-12.
Stopki i szyjki szyn pokrywa się powłok izolacyjną.

Szyny z przytwierdzeniami ułożone ponad podkładami (na 1 fot. widoczne drewniane kliny do zapewnienia właściwej odległości)
Zgodnie z rozstawem otowrów w płytkach żebrowych przytwierdzeń, w podkładach wzdłużnych wykonuje się otwory, w których kotwi się szpilki gwintowane, służące do przykręcenia przytwierdzenia do podkładu. Dystans pomiędzy podkładem, a płytką żebrową przytwierdzenia zostaje następnie wypełniony elastyczną masą zalewową, realizującą punktowe, elastyczne podparcie szyny.
W komorach łubkowych szyn osadza się profile gumowe, służące do zapewnienia dodatkowej izolacji oraz tłumienia hałasu.
Przytwierdzenie po przykręceniu i zalaniu masą zalewową
Widoczne na powyższej fotografii resztki styropianu to pozostałości z uszczelnienia przestrzeni pod płytką żebrową dla masy zalewowej. Na poniższym zdjęciu przykład takiego szalunku styropianowego.
Przykład styropianowego uszczelnianie zalewowego
Gumowe bloczki izolacyjne osadzone w szynach

Przykładowe bloczki izolacyjne
Następnym etapem jest zasypanie przestrzeni między fundamentem i podkładami podłużnymi wypełnieniem w postaci kruszywa. 
Wypełnienie przestrzeni międzytokowej kruszywem
Na powyższe wypełnienie wykłada się geowłókninę.

Wyłożona geowłóknina
Kolejnym krokiem jest przykrycie geowłókniny warstwą kruszywa. Na nim rozkłada się folię kubełkową, która zapewnia właściwą izolację w zakresie wilgotności, a kubełki tworzą odpowiednie szczeliny wentylacyjne. Folię kubełkową przykrywa się warstwą geowłókniny drenującej.

Kruszywo wysypane na geowłókninę

Folia kubełkowa i wyłożona na niej geowłóknina drenująca
Na tak przygotowaną warstwę wysypuje się podłoże ziemne, w którym docelowo zasadzona zostanie roślinność w postaci rozchodników.
Wypełnienie podłożem ziemnym dla mat z rozchodnikiem

Wykładanie wypełnienia matami z rozchodnikiem 
Gotowa nawierzchnia torowa (zielona) z rozchodnikiem