transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Opisy budowy poszczególnych modeli tramwajów > Wagon typu N8S

Wagony N8S wyprodukowane zostały w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku przez niemieckie zakłady MAN DÜWAG. W Krakowie eksploatowane są od 2006 roku 3 wagony tej serii sprowadzone z Norymbergi. Pod koniec 2007 roku sprowadzony został kolejny pojazd tej serii.
Obecnie MPK SA w Krakowie eksploatuje 12 pojazdów serii N8, które w ostatnich latach przeszły gruntowne modernizacje, a w części z ich zabudowany został uklad rozruchu impulsowego DC/DC (chopperowy).
Pojazdy te przystosowane są do jazdy dwukierunkowej - posiadają dwie kompletne kabiny oraz drzwi pasażerskie po obydwu stronach nadwozia
Omawiane pojazdy sprowadzono do obsługi tymczasowo ślepej trasy wzdłuż ulicy Pawiej, a obecnie są eksploatowane są na normalnych trasach.

 
3302 a ślepej końcówce ul. Pawiej (2006 rok)


     

N8S przeszły w latach 90 gruntowną modernizację u niemieckiego przewoźnika podczas której otrzymały człon środkowy z niską podłogą. Po dostarczeniu do Krakowa zmieniono ich malaturę na barwy krakowskie, wymieniono siedzenia na nowoczesne, wandaloodporne tapicerowane. Zamontowano też tablice kierunkowe elektroniczne, kasowniki oraz automaty biletowe.

    
Wnętrze - widok ogólny


 
Wnętrze - część niskopodłogowa

 
Ściana i drzwi do kabiny

 
Pulpity sterownicze 


Sufit kabiny z tablicą bezpieczników


We wszystkich drzwiach w rejonie wysokiej podłogi zainstalowane są automatycznie wysuwane stopnie wejściowe ułatwiające wymianę pasażerów. Stopień wysuwa się tuż przed otwarciem drzwi a chowa tuż po ich zamknięciu.

 
Stopień wejściowy




Wszystkie drzwi zabezpieczone są fotokomórkami i przystosowane są do indywidualnego otwierania przez pasażerów

Dokładny opis techniczny pojazdów w przygotowaniu...