transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Wagon typu 204WrAs > Jazda manewrowa i ukrotniona

 

Jazda manewrowa

W wagonie 204WrAs jazda manewrowa do tyłu może być prowadzona z kabiny motorniczego po przestawieniu przełącznika nastawnika kierunku na pozycję: "kierunek tył - jazda manewrowa".

Kliknij aby powiększyć    Przełącznik nastawnika kierunku


Prędkość jazdy na tej pozycji jest automatycznie ograniczona do 15km/h, a na panelu diagnostycznym MEDCOM w rubryce kierunku jazdy wyświetla się komunikat "Kierunek Jazdy Tył".

 



Jazda ukrotniona

Wagony 204WrAs mogą być eksploatowne w jeździe pojedynczej lub urotnionej w składach maksymalnie dwuwagonowych. Wagon pierwszy (silnikowy) w jeździe ukrotnionej to wagon sterowniczy wyposażony w kabinę motorniczego. Drugi wagon składu to doczepa czynna pracująca równolegle z wagonem silnikowym lecz nie posiadająca kabiny.

Kliknij aby powiększyć    Skład 2604+2603


Aby było możliwa jazda ukrotniona łącznik sterowania ukrotnionego ŁS musi być w położeniu 2. Wtedy to sterowanie wagonu pierwszego jest ukrotnione na doczepę czynną.
Omawiany łącznik znajduje się w szafie aparatowej za stanowiskiem motorniczego.


Łącznik sterowania ukrotnionego ŁS



Połączenie mechaniczne wagonów zapewniają standardowe sprzęgi mechaniczne z głowicą Alberta. Wagon sterowniczy ma zamontowany z przodu sprzęg składany schowany za atrapą ściany przedniej. Z tyłu natomiast ma sprzęg prosty (nieskładany). Doczepa czynna posiada sprzęg prosty.

Kliknij aby powiększyć    Sprzęg międzywagonowy



Schemat łączenia sprzegów dwóch wagonów ze sobą

Sworznie są to bolce umożliwiające złączenie dwóch sprzegów poprzez wciśnięcie ich w odpowiednie otwory.



Wagon silnikowy na ścianie tylnej, a doczepa czynna na ścianie przedniej posiadają gniazda sterowania ukrotnionego. Wpina się w nie wtyki przewodów połączeniowych sterowania ukrotnionego.

Kliknij aby powiększyć    Połączenia sterowania ukrotnionego

Kliknij aby powiększyć    Wtyczki w gniazdach


We Wrocławiu jak również w większości miast Polski, gdzie jest komunikacja tramwajowa składy dwuwagonowe kursują na podniesionym jednym odbieraku prądu. To znaczy podniesiony odbierak ma wagon ssilnikowy i on jest bezpośrednio zasilany z sieci trakcyjnej.
Drugi wagon natomiast zasilany jest kablem WN, który jednym końcem połączony jest z podstawą pantografu, następnie biegnie po długości dachu. Na krawędzi tylnej dachu kabel zakończony jest złączem na izolatorze ceramicznym. Do tego łącznika podpina się kabel WN połączenia międzywagonowego, który drugim końcem jest podpięty do złacza kabla WN drugiego wagonu.
Ważną informacją jest fakt, że w przypadku jazdy na podniesoonych dwóch pantografach wagony nie mogą być połączone kablem WN, gdyż podczas przejazdu pod izolatorem sekcyjnym sieci trakcyjnej skład powodowałby szwarcie elektryczne odcinków zasilania, które w sieci tramwajowej zasilane są jednostronnie.


Schemat przebiegu kabla WN po dachu


W omawianym wagonie złącza WN schowane są za atrapą dachową przez co są niewidoczne z poziomu człowieka. Gniazda te są jednak analogiczne do tych z wagonów typu 105Na.

Kliknij aby powiększyć    Gniazdo kabla WN na dachu wagonu 105Na

Kliknij aby powiększyć    Międzywagonowy kabel sieciowy WN



Między połączonymi wagonami od strony przystanków zakłada się osłonę sprężynową, która uniemożliwia wejście pomiędzy wagony osobom postronnym na przykład w celu przejścia na drugą stronę na skróty lub "podróży na sprzęgu".

Kliknij aby powiększyć    Osłona międzywagonowa