transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Wagon typu 204WrAs > Kabina i pulpit motorniczego

Wagony typu 204WrAs przeznaczone są do jazdy jednokierunkowej w związku zczym posiadają jedną kabinę znajdującą się na przodzie pojazdu.
Dobrą widoczność prowadzącemu pojazd zapewnia duża panoramiczna szyba przednia. Okno boczne kabiny posiada część przesuwną.

Kliknij aby powiększyć    Szyby przednie i wycieraczka pantografowa

Kliknij aby powiększyć    Szyba boczna z częścią przesuwną


Do kabiny prowadzi dwoje drzwi. Jedne umożliwiają wejście z zewnątrz pojazdu i są niezależną drogą ewakuacyjną dla motorniczego. Drugie drzwi natomiast prowadzą do wnętrza przestrzeni pasażerskiej. Znajdują się w ścianie odgradzającej kabinę od przedziału obok szafy aparatowej.

Kliknij aby powiększyć    Drzwi zewnętrzne do kabiny

Kliknij aby powiększyć    Szafa aparatowa i drzwi do kabiny


Do szafy aparatowej za stanowiskiem motorniczego dostęp jest obustronny, a mianowicie od przodu - z kabiny i od tyłu - z przedziału pasażerskiego.

Kliknij aby powiększyć    Szafa aparatowa (widok z wnętrza pasażerskiego)


Dolne drzwi szafy umożliwiają dostęp do głównych elementów sterowniczych wagonu. Górna pokrywa to klapa inspekcyjna podzespołów dostępnych od wnętrza kabiny.

Kliknij aby powiększyć    Szafa aparatowa otwarta (opis na powiększeniu)


Będąc w kabinie motorniczego, otwierając górnąpokrywę szafy, uzyskujemy dostęp do tablicy bezpiecznikowej obwodów niskiego napięcia oraz do podzespołów kontorlno-sterowniczych i służących do uruchamiania pojazdu.

Kliknij aby powiększyć    Wnętrze szafy aparatowej (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Tablica bezpiecznikowa

Kliknij aby powiększyć    Kontrolki stanu urządzeń jazdy (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Przyciski sterowania pantografem

Kliknij aby powiększyć    Zestaw manipulatorów (opis na powiększeniu)


Pod omówioną częścią szafy znajdują się schowek na rzeczy motorniczego oraz pokrywa inspekcyjna instalacji podzespołów dostępnych w szafie od strony przedziału pasażerskiego.
Obok schowka przy krawędzi szafy przewidziane zostało miejsce na korbę doręcznego podnoszania / opuszczania pantografu.

Kliknij aby powiększyć    Korba do ręcznego sterowania pantografem


Przed szafą aparatową zainstalowany jest fotel prowadzącego pojazd, a pod fotelem zamontowane są 2 gaśnice proszkowe.

Kliknij aby powiększyć    Fotel motorniczego

Kliknij aby powiększyć    Gaśnice


Obok gaśnic, przy krawędzi szafy aparatowej w pobliżu drzwi do kabiny jest miejsce na nastawiacz do manualnej zmiany położenia zwrotnic.

Kliknij aby powiększyć    Nastawiacz zwrotnic



W suficie kabiny znajduje się klimatyzator, przed którym zainstalowana jest szafa z diodową tablicą trasową. Na szafie tej znajduje się lampa oświetlająca wnętrze kabiny, głośniki instalacji radiowej oraz lusterko wsteczne. Do spodu szafy przykręcona jest roleta przeciwsłoneczna szyby przedniej.

Kliknij aby powiększyć    Sufit kabiny

Kliknij aby powiększyć    Klimatyzator na dachu




Pulpit sterowniczy

Kliknij aby powiększyć    Ogólny widok na stanowisko motorniczego


Pulpit składa się z panelu czołowego, na którym zainstalowane są manipulatory, kontrolki, sterowniki, itp. oraz części bocznej, na której znajduje się nastawnik jazdy z wbudowanym czuwakiem, nastawnik kierunku oraz przycisk hamulca bezpieczństwa.

Kliknij aby powiększyć    Panel czołowy pulpitu (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć   Część boczna pulpitu (opis na powiększeniu)


W podłodze pod pulpitem zamontowany jest przycisk nożny czuwaka, który działa równolegle z czuwakiem w rękojeści nastawnika jazdy.
Zasada działania czuwaka opisana jest w dziale sterowania jazdą 204WrAs.

Kliknij aby powiększyć    Przycisk nozny czuwaka



Do uruchamiania pulpitu służą 2 stacyjki: bezsytkowa MESIT oraz standardowa na kluczyk. Najpierw należy przyłożyć elektroniczny klucz do stacyjki, a następnie przekręcić kluczyk w drugiej stacyjce. Każdy klucz elektroniczny ma swój numer identyfikacyjny. Podczas numer identyfikacyjny kluczyka w raz z informacjami o jeździe (dane z tachografu) są zapisywane na sprcjalnym dysku.

Kliknij aby powiększyć    Stacyjka bezstykowa MESIT


Na początku eksploatacji do sterowania kasownikami i informacją trasową służył sterownik BUSE BS 100. Od lipca 2008 roku wszystkie tramwaje we Wrocławiu (za wyjątkiem tramwajów Skoda 16T oraz 102Na) wyposażone są w sterowniki firmy PIXEL Bydgoszcz typu KPP-2.
Nad sterownikiem informacji pasażerskiej zainstalowany jest panel monitorowania pracy wagonu (diagnostyczny) firmy MEDCOM typ: P4X20-3. Na ekranie panelu wyświetlają się informacje o staniepracy urządzeń wagonu. Kontrolki natomiast informują o napięciu sieciowym, awarii przetwornicy, awarii falowika, pracy wagonu oraz o zakłóceniu w pracy wagonu.

Kliknij aby powiększyć    Panel MEDCOM i sterownik BUSE BS 100 (opis na pow.)


Na środku panelu pulpitu czołowego zainstalowany jest prędkościomierz z tachografem MESIT typu: TT-32.

Kliknij aby powiększyć    Prędkościomierz MESIT TT-32




Lusterka:

Wagony serii 204WrAs wyposażone są w podgrzewane i ustawiane ręcznie lusterka wsteczne - 2 zewnętrzne i jedno do obserwacji przestrzeni pasażerskiej.

Kliknij aby powiększyć    Lusterko zewnętrzne prawe (obserwacja drzwi)

Kliknij aby powiększyć    Lusterko zewnętrzne lewe

Kliknij aby powiększyć    Lusterko wewnętrzne