Wagony typu 121N i 122N > Wnętrze wagonu i drzwi pasażerskie
Część pasażerska wagonu:
Wagony 121N i 122N to pojazdy w pełni niskopodłogowe z minimalnymi wzniosami w członach skrajnych nad wózkami jezdnymi. Wysokość podłogi ponad główkę szyny w części pasażerskiej wynosi 350 mm.
Schemat wnętrza - 121N
Wnętrze wagonu - 121N
Wnętrze wagonu - 121N
Wnętrze wagonu - 122N
Wnętrze wagonu 120N (Warszawa)
Siedzenia:
We wnętrzu 121N zamontowane są 41 siedzenia. Łączna pojemność tramwaju wynosi 122 osoby. W 122N miejsc siedzących jest 54, a stojących 163.
Schemat rozmieszczenia siedzeń - 121N
Siedzenia - 121N
Na długości sufitu biegną w dwóch rzędach lampy oświetlające wnętrze przestrzeni pasażerskiej oraz nawiewniki i czerpnie dachowych urządzeń klimatyzacyjnych.
Schemat sufitu - 121N
Fragment sufitu - 121N
W członach skrajnych na osłonach kół jezdnych wózków zainstalowane są elektryczne nagrzewnice nawiewne wnętrza.
Schemat rozmieszczenia nagrzewnic elektrycznych - 121N
Grzejnik nawiewowy - 121N
Okna zastosowane w przestrzeni pasażerskiej posiadają uchylne lufciki.
Okno z lufcikiem - 121N
Wagon 121N wyposażony jest w trzy elektroniczne zewnętrzne wyświetlacze trasowe. Przedni i boczny wyświetlacz umożliwiają wyświetlenie numeru linii i nazwy końcówki. Tylny wyświetlacz pokazuje tylko numer linii.
Wyświetlacz trasowy przedni - 121N
Wyświetlacz trasowy tylny - 121N
Wewnątrz pojazdu zainstalowane są wyświetlacze czerwonodiodowe.
Wyświetlacz wewnętrzny - 121N
Wagon 121N wyposażony jest również w system nagłośnienia wewnętrznego w formie głosowych, automatycznych zapowiedzi przystanków. Komunikaty mogą być również podawane przez motorniczego za pośrednictwem mikrofonu zainstalowanego na pulpicie.
Drzwi pasażerskie:
Wagon 121N wyposażony jest łącznie w czworo drzwi, a 121N w 6. Pierwsze i ostatnie drzwi, znajdujące się w członach skrajnych, to drzwi jednoskrzydłowe o prześwicie wejścia 700 mm. W członach środkowych zainstalowane są drzwi dwuskrzydłowe o prześwicie 1300 mm. Pierwsze z drzwi dwuskrzydłowe wyposażone są w automatycznie wysuwaną platformę wjazdową dla wózków.
Schemat rozmieszczenia drzwi - 121N
Drzwi jednoskrzydłowe
Na skrzydłach drzwi zainstalowane są przyciski do ich indywidualnego otwierania. Analogiczne przyciski znajdują się również we wnętrzu przestrzeni pasażerskiej na poręczach w rejonie wejść. Drzwi, które wyposażone są w platformę wjazdową zaopatrzone są dodatkowo w przyciski służące do poinformowania motorniczego o żądaniu wysunięcia platformy.
Przyciski drzwiowe
Wszystkie drzwi otwierane są automatycznie za pośrednictwem elektrycznych napędów drzwiowych. Napędy te mieszczą się nad drzwiami w skrzyniach drzwiowych.
Drzwi otwarte - maszyna drzwiowa z prowadnicami
Na słupkach framug zainstalowane są hamulce bezpieczeństwa oraz pokrętła awaryjnego otwierania drzwi.
Rączka hamulca i awaryjne otwieranie drzwi
Sterowanie drzwiami:
Drzwi do przestrzeni pasażerskiej wagonu 121N mogą być otwierane / zamykane:
- indywidualnie przez pasażerów za pośrednictwem przycisków zainstalowanych od wewnątrz na poręczach przy wejściach, a od zewnątrz na skrzydłach drzwiowych. Motorniczy wciskając odpowiedni przycisk na pulpicie aktywuje przyciski drzwiowe (odblokowuje drzwi) w wyniku czego drzwi zostają otwarte gdy pasażer użyje przycisku indywidualnego otwierania.
Drzei przestrzeni pasażerskiej wyposażone są w fotokomórki, które uniemożliwiają zamknięcia drzwi w momencie, gdy w wejściu drzwiowym znajdują się pasażerowie. Każda fotokomórka składa się z dwóch elementów optycznych umieszczonych naprzeciw siebie w dolnej części ościeżnicy drzwi.
Elementy optyczne wysyłają do siebie promień podczerwieni. Przerwanie promienia nogami sprawia, że nadajniki optyczne "nie widzą się" co powoduje blokowanie napędu drzwiowego przez układ sterujący drzwi.
Gdy promień nie jest przerwany układ sterujący po określonym czasie załącza sygnał ostrzegawczy i jednocześnie drzwi zamykają się samoczynnie.
Aby motorniczy mógł ruszyć wagonem musi zablokować drzwi przyciskiem z pulpitu. W przeciwnej sytuacji drzwi po samoczynnym zamknięciu pozostają w stanie czuwania - możliwe jest ich ponowne otwarcie poprzez wciśniecie przycisku otwierania drzwi, a jazda wagonu jest zablokowana.
- otwieranie / zamykanie centralne polega na otwarciu / zamknięciu wszystkich drzwi jednocześnie po wciśnięciu przez motorniczego odpowiedniego przycisku na pulpicie sterowniczym.
Główne przyciski sterowania drzwiami na pulpicie - 121N