Rodzaje podwozi i wózki > Zestawy kołowe - budowa i eksploatacja
Zestawy kołowe to jedne z najważniejszych podzespołów w pojazdach kolejowych. One odpowiadają bezpośrednio za współpracę z szynami toru i od ich stanu technicznego w dużej mierze zależy bezpieczeństwo eksploatacji.
Zestaw kołowy składa się z osi oraz dwóch kół jezdnych osadzonych na niej w sposób trwały.
Schemat zestawu kołowego
Zestawy kołowe mogą być:
a) toczne, gdy występują w pojeździe jako nienapędzane,
b) napędne jeżeli jest na nie przekazywany moment obrotowy z zespołów napędowych.
W zależności od przeznaczenia i zastosowanych rozwiązań na zestawach kołowych zamontowane mogą być elementy dodatkowe takie jak np. tarcze hamulcowe, koła zębate, czy elementy mechanizmów napędowych.
Zestawy kołowe - toczne
Zestaw kołowy - napędowy
Poniżej znajdują się odnośniki do opisów osi i kół, technologii ich montażu, współpracy zestawów z torem, procesów utrzymaniowych, jakim podlegają oraz systemów umożliwiających zmianę rozstawu kół.
Osie zestawów kołowych
Zobacz opis budowy i technologii wytwarzania osi zestawów kołowych.
Koła jezdne
Zobacz opis budowy i technologii wytwarzania kół jezdnych obręczowych i monoblokowych.
Montaż kół na osiach i ich demontaż
Zobacz opis procesu montażu kół na osiach.
Współpraca zestawów kołowych z torem
Zobacz opis podstaw współpracy zestawów kołowych z torem.
Pomiary i reprofilacja zestawów kołowych
Zobacz opis wykonywanych pomiarów, uszkodzeń i reprofilacji zestawów kołowych. Reprofilacja to proces związany z przywracaniem zestawom kołowym prawidłowych parametrów eksploatacyjnych.
Systemy automatycznej zmiany rozstawu kół
Zobacz opis wybranych systemów umożliwiających zmianę rozstawu kół w zestawach kołowych dla celu ruchu transgranicznego pomiędzy państwami o różnych szerokościach toru kolejowego.