transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Rodzaje podwozi i wózki > Zestawy kołowe - budowa i eksploatacja

Zestawy kołowe to jedne z najważniejszych podzespołów w pojazdach kolejowych. One odpowiadają bezpośrednio za współpracę z szynami toru i od ich stanu technicznego w dużej mierze zależy bezpieczeństwo eksploatacji.

Zestaw kołowy składa się z osi oraz dwóch kół jezdnych osadzonych na niej w sposób trwały.

Kliknij aby powiększyć  
Schemat zestawu kołowego


Zestawy kołowe mogą być:
a) toczne, gdy występują w pojeździe jako nienapędzane,
b) napędne jeżeli jest na nie przekazywany moment obrotowy z zespołów napędowych.

W zależności od przeznaczenia i zastosowanych rozwiązań na zestawach kołowych zamontowane mogą być elementy dodatkowe takie jak np. tarcze hamulcowe, koła zębate, czy elementy mechanizmów napędowych.

Kliknij aby powiększyć  Kliknij aby powiększyć Kliknij aby powiększyć  
Zestawy kołowe - toczne

Kliknij aby powiększyć  
Zestaw kołowy - napędowy



Poniżej znajdują się odnośniki do opisów osi i kół, technologii ich montażu, współpracy zestawów z torem, procesów utrzymaniowych, jakim podlegają oraz systemów umożliwiających zmianę rozstawu kół. 

Kliknij aby powiększyć  Osie zestawów kołowych
Zobacz opis budowy i technologii wytwarzania osi zestawów kołowych.


Kliknij aby powiększyć  Koła jezdne
Zobacz opis budowy i technologii wytwarzania kół jezdnych obręczowych i monoblokowych.


Kliknij aby powiększyć  Montaż kół na osiach i ich demontaż
Zobacz opis procesu montażu kół na osiach.


Kliknij aby powiększyć  Współpraca zestawów kołowych z torem
Zobacz opis podstaw współpracy zestawów kołowych z torem.


Kliknij aby powiększyć  Pomiary i reprofilacja zestawów kołowych
Zobacz opis wykonywanych pomiarów, uszkodzeń i reprofilacji zestawów kołowych. Reprofilacja to proces związany z przywracaniem zestawom kołowym prawidłowych parametrów eksploatacyjnych.

 

  Systemy automatycznej zmiany rozstawu kół
Zobacz opis wybranych systemów umożliwiających zmianę rozstawu kół w zestawach kołowych dla celu ruchu transgranicznego pomiędzy państwami o różnych szerokościach toru kolejowego.