transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Lokomotywy serii ST44 > Budowa lokomotywy

Lokomotywy serii ST44 (typ M62) to lokomotywy spalinowe przeznaczone do ciężkiej pracy towarowej.
Napęd lokomotyw realizowany jest z użyciem przekładni elektrycznej czyli wysokoprężnego silnika spalinowego połączonego wspólnym wałem z prądnicą główną, która zasila elektryczne silniki trakcyjne zamontowane w wózkach jezdnych.
Pudło lokomotyw spoczywa na dwóch trójosiowych wózkach (układ osi: Co'Co') z każdą osią napędzaną przez osobny elektryczny silnik trakcyjny o mocy 245kW co daje łączną moc pojazdu 1470kW (6x245kW) czyli 1984KM.
Silniki trakcyjne zawieszone sa w wózkach systemem tramwajowym "za nos". Moment obrotowy przenoszony jest z wału silnika trakcyjnego poprzez przekładnię napędową o przełożeniu 68 : 15 na zestawy kołowe z kołami obręczowymi.
Zestawy kołowe prowadzone są widłowo, a ich usprężynowanie realizują sprężyny śrubowe połączone wahaczami, tworzą grupowe usprężynowanie zestawów kołowych.
Pomiędzy wózkami jezdnymi znajduje się zbiornik paliwa o pojemności 3900 litrów zintegrowany ze skrzynią mieszczącą baterie akumulatorów. Baterie ładowane są z prądnicy pomocniczej napięciem 67V prądu stałego.

Kliknij aby powiększyć    Zbiornik paliwa i baterie akumulatorów

Kliknij aby powiększyć    Trzyosiowy wózek jezdny

Kliknij aby powiększyć    Widłowe prowadzenie zestawu kołowego i usprężynowanie I st.


Omawiane lokomotywy to pojazdy dwu kabinowe pomiędzy którymi znajduje się przedział maszynowy. W przedziale maszynowym znajduje się między innymi zespół prądotwórczy (silnik spalinowy + prądnica główna i pomocnicza), układ wydechu spalin, agregat chłodniczy, sprężarka, układ pneumatyczny, oraz szafa z urządzeniami elektrycznymi NN i WN.


Ogólny schemat rozmieszczenia elementów w lokomotywie ST44


W skład zespołu prądotwórczego wchodzi wysokoprężny, dwusuwowy, 12-sto cylindrowy silnik spalinowy typu 14D40 o mocy 2000KM z widlastym układem cylindrów po 6 w rzędzie i doładowany turbosprężarką, zintegrowany z prądnicą główną, którego zaletą jak i samych lokomotyw jest ich prosta budowa, a wadą nadmierne zużycie oleju silnikowego i napędowego.
Nad zespołem prądotwórczym, do dachu, przymocowany jest tłumik układu wydechowego.

Kliknij aby powiększyć    Silnik spalinowy 14D40

Kliknij aby powiększyć    Prądnica główna zintegrowana z silnikiem

Kliknij aby powiększyć    Doprowadzenia powietrza / zbior. p. pożarowe / u góry tłumik

Kliknij aby powiększyć    Przejście wzdłuż zespołu prądotwórczego


Na wspólnym wale silnika i prądnicy, znajduje się również sprężarka powietrza, czyli urządzenie służące do nabijania powietrza, do głównego zbiornika układu hamulcowego lokomotywy.

Kliknij aby powiększyć    Sprężarka powietrza


Wał napędowy zespołu prądotwórczego napędza również wentylator chłodnicy, który znajduje się w dachu lokomotywy.
Poniższa fotografia przedstawia po środku przekładnię z wałami napędowymi dachowego wentylatora chłodnicy. Skośne ściany to obudowy radiatorów chłodnicy przez które przechodzi powietrze zasysane z zewnątrz łopatkami dachowego wentylatora.

Kliknij aby powiększyć    Wał napędowy wentylatora chłodnicy

Kliknij aby powiększyć    Sprzęgło hydrauliczne wentylatora chłodnicy


Jak wspomniałem wcześniej aparatura elektryczna znajduje się w szafie znajdującej się za jedną z kabin maszynisty.

Kliknij aby powiększyć    Fragment szafy elektrycznej