transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Praca manewrowa i rozrządowa > Sygnały podawane przy manewrach

Sygnały przy realizacji pracy manewrowej podawane są za pośrednictwem tarcz manewrowych, zaporowych, rozrządowych oraz semaforów świetlnych półsamoczynnych, a także gwizdawką ustną lub trąbką i jednocześnie chorągiewką lub ręką w dzień, zaś latarką trzymaną w ręce - po zmroku.
Sygnały podawane przy manewrach określa Instrukcja sygnalizacji Ie-1 PKP PLK SA.

  Sygnały na tarczach manewrowych kształtowych, świetlnych i semaforach półsamoczynncych - kliknij i zobacz opis (dział sygnalizacji)

  Sygnały na tarczach zaporowych (sygnały zamknięcia toru) - zobacz opis (dział sygnalizacji)
 
  Sygnały na tarczach rozrządowych - zobacz opis (dział sygnalizacji)


Sygnały ręczne uzupełnione dźwiękami gwizdka / trąbki. Dla sygnałów dziennych chorągiewka żółta w dłoni lub sama dłoń (jak niżej), a dla nocnych źródło światła koloru białego.

 
Sygnał Rm1 - "do mnie" (dzień / noc) + dwa długie tony dźwiękowe [ __ __ ]
Oznacza, że należy taborem jechać w kierunku do osoby dającej sygnał.


 
Sygnał Rm2 - "ode mnie" (dzień / noc) + jeden długi ton dźwiękowy [ __ ]
Oznacza, że należy taborem jechać w kierunku od osoby dającej sygnał.


 
Sygnał Rm3 - "zwolnić" (dzień / noc) + kilka przeciągłych tonów dźwiękowych [ _ _ _ _ _ ]
Oznacza, że należy zmniejszyć prędkość jazdy taborem.


 
Sygnał Rm4 - "stój" (dzień / noc) + trzy krótkie tony dźwiękowe powtarzane kilkakrotnie [ ... ... ... ... ]
Oznacza, że należy zatrzymać tabor.


 
Sygnał Rm5 - "odrzuć" (dzień / noc) + dwa długie i jeden krótki ton dźwiękowy [ __ __ . ]
Oznacza, że należy odrzucić odprzęg.


 
Sygnał Rm6 - "docisnąć" (dzień / noc) + dwa krótkie tony dźwiękowe [ . . ]
Oznacza, że należy dociskać tabor w celu sprzęgnięcia lub rozprzęgnięcia.

Obecnie przy prowadzeniu pracy manewrowej bardzo pomocne są radiotelefony przez które podaje się informacje o bieżących sytuacjach ruchowych i dyrektywach. Sygnały ręczne są również stosowane, szczególnie na dużych stacjach, gdzie pracuje kilka drużyn manewrowych, lub na bocznicach, gdzie nie wszędzie i nie zawsze są dostępne radiotelefony.

Zobacz opis urządzeń łączności - tutaj.