Lokomotywy spalinowe > Lokomotywy 18D
Lokomotywy typu 18D powstały w wyniku gruntownej przebudowy lokomotyw serii SM42 (6D). To druga generacja modernizacji lokomotywy SM42 wykonana przez firmę NEWAG S.A z Nowego Sącza w 2014 roku dla przewoźnika PKP Intercity S.A.
Zamówienie ze strony PKP obejmowało dostawę 10 lokomotyw jednoagregatowych z funkcją jazdy z baterii akumulatorów (bez uruchamiania silnika spalinowego oraz 10 lokomotyw dwuagregatowych z funkcją zasilania składów w energię elektryczną.
Więcej o lokomotywach dwuagregatowych oznaczonych typem 6Dl można przeczytać tutaj.
Lokomotywy 18D i 6Dl
Umowa na modernizację lokomotyw pomiędzy PKP IC i NEWAG S.A. została uroczyście podpisana podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych "TRAKO" 2013 w Gdańsku. Wtedy też producent zaprezentował pierwszą wizualizację lokomotywy jednoagregatowej.
Zakup lokomotyw został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu "Infrastruktura i Środowisko". Podpisanie umowy z PKP IC
Dofinansowanie unijne
Pierwsze sześć lokomotyw 18D (3001-3005 i 3101) zostało przekazanych do eksploatacji na początku sierpnia 2014 roku do Zakładów Spółki PKP IC w Gdyni, Krakowie i Warszawie.
Lokomotywy 18D (SM42 3004 i SM42 3001)
Omawiane lokomotywy powstały w oparciu o duże doświadczenie jakie nowosądecki producent zdobył podczas produkcji ponad 140 (ilość na koniec 2013r.) lokomotyw spalinowych typu 6Dg (zobacz opis). Zastosowano w nich według wymagań zamawiającego słabszy w stosunku do 6Dg silnik spalinowy. Silnik Caterpillar C18 o mocy 563 kW posadowiony jest na wspólnej ramie i połączony elastycznym sprzęgłem z zespołem prądnic synchronicznych firmy EMIT. Przed silnikiem poprzecznie do osi wzdłużnej lokomotywy również na ramie podsilnikowej zabudowana jest chłodnica płynu chłodzącego i powietrza turbodoładowanego z wentylatorem napędzanym poprzez przekładnię pasową z wału silnika spalinowego. Silnik spełnia wymagania normy emisji spalin Stage IIIB - w układzie wydechowym zabudowany został filtr cząstek stałych typu DOC.
Silnik CAT i chłodnica
Przed agregatem prądotwórczym zabudowany jest kontener będący zasobnikiem energii do jazdy akumulatorowej z układem odpowiedzialnym za zasilanie silników trakcyjnych oraz ładowanie akumulatorów zasobnika. Producentem zasobnika energii jak również całego systemu sterowania lokomotywą jest firma INTECO S.A. należąca do grupy kapitałowej NEWAG.
W zależności od wersji zastosowane są zasobniki o różnej ilości akumulatorów. Pierwsze pięć maszyn o oznaczeniach kolejowych SM42 3001 - 3005 posiadają mniejszą ilość akumulatorów w stosunku do lokomotyw 3101-3105.
Baterie w zasobniku
Załącznik jazdy akumulatorowej na pulpicie
W pierwszym przedziale lokomotywy podobnie jak w pojazdach 6Dg zabudowana została sprężarka śrubowa, butla układu przeciwpożarowego oraz wentylator przewietrzania silników trakcyjnych pierwszego wózka. Znalazły się tam również przenośne sygnały końca pociągu z układem ładowania i płozy hamulcowe. Oświetlenie wszystkich przedziałów lokomotywy jak również kabiny maszynisty wykonane zostało w technologii LED.
Lokomotywy 18D wyposażono w układ hamulcowy firmy KNORR BREMSE. Wytwarzanie sprężonego powietrza realizuje agregat sprężarkowy KNORR SL-40 o wydajności 4000 l/min z zespołem przygotowania powietrza bez użycia rozpylacza alkoholu. Lokomotywy te wyposażone zostały w hamulec pneumatyczny zespolony, dodatkowy oraz hamulec bezpieczeństwa. Pod ostoją zabudowany jest cylinder hamulca postojowego sprężynowego który poprzez przekładnię mechaniczna połączony jest z przekładnią hamulca na drugim wózku. W tylnym przedziale znajduje się zintegrowana tablica pneumatyczna KNORR.
Sprężarka SL40
Przenośne, akumulatorowe SKP
Pod ostoją pojazdu pomiędzy zbiornikiem głównym powietrza, a zbiornikami paliwa zabudowane zostały w specjalnym kontenerze pokładowe baterie akumulatorów - zasadowe. Dzięki zastosowaniu w układzie rozruchu silnika spalinowego superkondensatora rozruchowego zredukowana został ilość tych baterii, a zapewniony został za to pewny rozruch niezależnie od zewnętrznych warunków atmosferycznych.
Pokrywa skrzyni akumulatorów pokładowych
Szafy elektryczne NN i WN podobnie jak na 6Dg zabudowane zostały w przedziale za kabiną maszynisty. Tam znajdują się między innymi główny sterownik pojazdu, styczniki liniowe i bocznikowania, nawrotnik, sterowniki dodatkowe, przekaźniki itd.
Styczniki liniowe
W skrzyniach pod kabiną maszynisty mieszczą się miedzy innymi falowniki urządzeń pomocniczych (do zasilania silników wentylatorów przewietrzania silników trakcyjnych oraz silnika sprężarki) oraz prostowniki trakcyjne wykonane w technologii IGBT i wzbudnica.
W stosunku do lokomotywy 6Dg zmienił się również wygląd zewnętrzny lokomotywy. Ściany czołowe przedziałów maszynowych wykonane zostały kompozytu (laminat poliestrowo - szklany) z zabudowanymi w nich reflektorami halogenowymi i sygnałami końca pociągu w technologii LED.
Ściana czołowa
W kabinie maszynisty zastosowano szerokie drzwi dzięki specjalnie zaprojektowanej wnęce w konstrukcji przedziałów.
Stopnie do kabiny
i wgłębienie na drzwi w ścianie przedziału
Układ wnętrza kabiny jest podobny jak w lokomotywach 6Dg. W kabinie znajdują się dwa ergonomiczne pulpity sterownicze. Przy pulpicie A znajduje się część socjalna w postaci ceramicznej płyty grzewczej, malej lodówki oraz umywalki z ciepłą woda i śmietniczki. Przy pulpicie B zabudowana została wnęka na odzież i materiały.
Ogólny widok kabiny
Pulpit maszynisty
Nastawniki hamulca (zesp. / dodatk.)
Część socjalna (kuchenka, lodówka, umywalka, śmietniczka)
Panel szafy NN i wnęka ubraniowa
Kabina maszynisty jest klimatyzowana przez dachowy klimatyzator oraz posiada wydajne ogrzewanie cieczowe w postaci dwóch nagrzewnic o mocy grzewczej 11kW każda. Ogrzewanie działa również przy wyłączonym silniku spalinowym dzięki zastosowanemu w obwodzie płynu podgrzewacza WEBASTO.
Podgrzewacz WEBASTO Thermo 350
Fotele maszynisty zamocowane są jak w lokomotywach 6Dg do ściany bocznej z możliwością złożenia oparcia i schowania pod pulpit. Dodatkowo fotele wyposażone zostały w wysuwane podnóżki dla zwiększenia komfortu przy jeździe manewrowej w tył.
Stanowisko maszynisty z fotelem
Lokomotywy zostały wyposażone w układ monitoringu cyfrowego z rejestracją obrazu z czterech kamer i dźwięku w kabinie. Dwie kamery zamontowane sa na poręczach czołowych - skierowane na aparat pociągowo - zderzny. Pozostałe dwie kamery zabudowane zostały na dachach skośnych kabiny maszynisty i służą do obserwacji szlaku oraz przy prowadzeniu pociągów pasażerskich również peronów (zamiast lusterek).
Kamera czołowa
Kamera na kabinie
Obraz z kamer na dotykowym ekranie pulpitowym
W ramach modernizacji lokomotywy według wymagań zamawiającego zastosowane zostały zderzaki pochłaniające energie zderzeniową typu "crash". To pierwsze tego typu rozwiązanie na zmodernizowanej lokomotywie w Polsce.
Zderzaki "crash" firmy AXTONE
Omawiane lokomotywy przystosowane są do jazdy wielokrotnej (do trzech pojazdów).
Kabel i gniazdo jazdy wielokrotnej
Dane techniczne:
- Producent: NEWAG S.A. Nowy Sącz
- Produkcja od: 2014
- Oznaczenie fabryczne: 18D
- Układ osi: Bo'Bo'
- Średnica kół: 1100 mm
- Szerokość toru: 1435 mm
- Rodzaj paliwa: olej napędowy
- Ilość kabin: 1
- Ilość silników trakcyjnych: 4
- Rodzaj silników trakcyjnych: szeregowe prądu stałego
- Moc silnika trakcyjnego: 173 kW
- Typ silnika trakcyjnego: Lsa 430 w klasie izolacji H
- Silnik spalinowy - marka, typ: CATERPILLAR C18
- Emisja spalin: Stage IIIB
- Zużycie paliwa na biegu jałowym: 4,5 l / h
- Jednostkowe zużycie paliwa: 214,8 g / kWh
- Moc silnika spalinowego: 563 kW
- Rodzaj przekładni: elektryczna AC/DC
- Prądnica główna: prądnica synchroniczna EMIT Ghp 400M4C
- Prądnica pomocnicza: prądnica synchroniczna Ghp 315S4-1
- Układ hamulcowy: KNORR BREMSE
- Sprężarka: śrubowa KNORR SL40
- Hamulce: klockowe
- Prędkość eksploatacyjna: 90 km/h
- Zapas paliwa: ok. 2350 l
- Sterowanie: mikroprocesorowe INTECO
- Masa służbowa: 70 t
- Długość całkowita: 14240 mm
- Siła pociągowa przy rozruchu: 220 kN
- Jazda wielokrotna: tak
- Jazda akumulatorowa: tak