transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Prowadzenie ruchu pociągów na szlakach > Rodzaje i opis linii kolejowych


1) Linie jednotorowe, to takie na których występuje jeden tor szlakowy, po którym odbywa się jazda pociągów w obu kierunkach. Mijanie pociągów odbywa się na stacjach lub mijankach.


Przykładowy schemat linii jednotorowej (ruch dwukierunkowy)
kz - kierunek zasadniczy


Linia jednotorowa


2) Linie dwutorowe, to takie na których występują dwa tory szlakowe równoległe do siebie, a ruch pociągów zasadniczo powinien być prowadzony torem prawym dla danego kierunku (każdy kierunek ma swój tor).
Odstępstwo od powyższej zasady może wystąpić gdy:
- zamknięty zostanie jeden z torów szlaku i wprowadzony będzie ruch jednotorowy dwukierunkowy po torze nie wyłączonym ze eksploatacji,
- gdy jazda odbywa się po torze zamkniętym,
- wprowadzony zostanie ruchu dwukierunkowy po jednym torze przy obu torach czynnych,
- urządzenia SRK przystosowane są do ruchu zmiennokierunkowego,
- zaistnieje konieczność cofnięcia pociągu lub powrócenia pociągu / pojazdu pomocniczego, który został wyprawiony do określonego miejsca na szlaku i z powrotem oraz w przypadku powrotu lokomotywy popychającej pociąg na części szlaku (do ustalonego kilometra),


Linia dwutorowa


Przykładowe schematy linii dwutorowych
I - linia dwutorowa przystosowana pod względem zastosowanych usrk do prowadzenia ruchu jednokierunkowego po każdym z torów
II - linia dwutorowa przystosowana pod względem zastosowanych usrk do prowadzenia ruchu dwukierunkowego po każdym torze
kz - kierunek zasadniczy
kpz - kierunek przeciwny do zasadniczego


I - linia dwutorowa przystosowana pod względem zastosowanych usrk do prowadzenia ruchu jednokierunkowego po każdym z torów (semafory tylko przy torze prawym)

 
II - linie dwutorowe przystosowane pod względem zastosowanych usrk do prowadzenia ruchu dwukierunkowego po każdym torze (semafory przy obu torach)

Na linii dwutorowej, jazda pociągu po torze przeciwnym od zasadniczego kierunku ruchu, nazywana jest według najnowszych przepisów jazdą po torze lewym, przeciwnym do zasadniczego, a dawniej jazdą po torze niewłaściwym.
Przy wyprawianiu pociągu na tor lewy, gdy umożliwiają to urządzenia srk, sygnał zezwalający na jazdę semafora wyjazdowego uzupełniany jest podświetleniem wskaźnika W24.


Sygnał zezwalający na jazdę na semaforze wyjazdowym z podświetlonym wskaźnikiem W24 - wyjazd na szlak, na tor lewy przeciwny do zasadniczego

W przypadku, gdy urządzenia srk nie są przystosowane do prowadzenia ruchu po torze lewym, przeciwnym do zasadniczego szlaku dwutorowego, wyprawienie pociągu odbywa się przez doręczenie drużynie pociągowej rozkazu pisemnego "N".

 
Druk rozkazu pisemnego "N"

Więcej informacji na ten temat w rozdziale blokady liniowej i zapowiadania pociągów.



3) Linie wielotorowe to takie na których występuje więcej niż dwa tory szlakowe. Zasady prowadzenia pociągów na takich liniach są takie same jak dla linii jednotorowych i dwutorowych.


Linia wielotorowa