Oparcia nadwozi na wózkach i przenoszenie sił pociągowych > Oparcia NIESPRĘŻYSTE (sztywne) i sposoby przenoszenia sił wzdłużnych na nadwozie
Oparcia niesprężyste (sztywne) stosowane są głównie w wagonach towarowych oraz niektórych typach starszego typu lokomotyw. Maksymalne prędkości jazdy z tym rodzajem oparcia wynoszą 100-120 km/h.
W wariancie oparcia środkowego, nadwozie oparte jest na ramie wózka poprzez czop skrętu zapewniający skrętność wózka, jego zamocowanie do nadwozia oraz przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych. Symetrycznie względem czopa w jego osi poprzecznej znajdują się w zależności od rozwiązania dwa odbijaki, które stabilizują nadwozie w zakresie przechyłów poprzecznych lub ślizgi boczne, które opierają się o powierzchnie ślizgowe w nadwoziu i w sposób ciągły stabilizują nadwozie.
Wagon z oparciem niesprężystym nadwozia
Czop skrętu i odbijaki boczne oparcia (opis na powiększeniu)
Poniżej przykład oparcia niesprężystego nadwozia lokomotywy sześcioosiowej w warcianie bocznym. Nadwozie na każdym z dwóch wózków opiera się przez cztery symetrycznie rozmieszczone czopy kuliste, które zapewniają stabilizację nadwozia i możliwość przemieszczania się wózka względem nadwozia. Skrętność wózka realizowana jest na czopie skrętu, który jednocześnie służy do przenoszenia obciążeń wzdłużnych i poprzecznych.
Oparcia boczne w osłonach
W ostoi (ramie nadwozia) lokomotywy rozmieszczone są wsporniki z gniazdami czopów kulistych oparcia oraz tuleja czopa skrętu.
Rozmieszczenie gniazd czopów oparć i czopy skrętu
W gniazdach osadzone są czopy kuliste, które swoimi sferycznymi powierzchniami opierają się o powierzchnie kulistych gniazd zlokalizowanych na podłużnicach ramy wózka.
Czop kulisty w gnieździe ostoi
Wspornik z gniazdem kulistym na wózku (opis na powiększeniu)
Cztery wsporniki z gniazdami kulistymi na wózku
Wsporniki z gniazdami kulistymi zamknięte są w szczelnych obudowach blaszanych, które wypełnia się środkiem smarnym w celu zapewnienia smarowania dla powierzchni trących pomiędzy gniazdem kulistym, a płytą po której następuje przesuwanie gniazda, na którym opiera się czop. W związku ze wzajemnym przesuwem elementów na połączeniu obudowy wspornika gniazda z pokrywą czopa kulistego zastosowany jest materiał elastyczny (np. brezent, skóra) Smar uzupełnia się przez specjalny dozownik, przymocowany do każdej z obudów.
Dozownik środka smarnego i osłona wspornika
Na środku ramy wózka znajduje się gniazdo czopa skrętu.
Gniazdo czopa skrętu ramie wózka