Oparcia nadwozi na wózkach i przenoszenie sił pociągowych > Oparcia SPRĘŻYSTE
Sprężyste oparcia nadwozia stosuje się powszechnie w wózkowych pojazdach szynowych. Pozwalają one na zwiększenie prędkości jazdy i zachorowanie spokojności biegu pojazdu. Zastosowany drugi stopień usprężynowania wpływa znacząco na poprawę komfortu podróży.
W zależności od rozwiązania konstrukcyjnego sprężyste oparcia nadwozia dzieli się na pośrednie i bezpośrednie. Drugie rozwiązanie to najnowocześniejsze stosowane obecnie układy, które zostały wdrożone dzięki opracowaniu więzów sprężystych z zastosowaniem sprężyn dwufunkcyjnych (śrubowych typu "flexicoil", metalowo-gumowych i pneumatycznych toroidalnych), które umożliwiły bezpośrednie oparcie nadwozia na wózkach poprzez te sprężyny, które mają własności umożliwiające przenoszenie obciążeń nie tylko pionowych, ale również tych w płaszczyźnie poziomej. Pozawala to na zapewnienie odpowiedniej skrętności wózka w ramach normalnej pracy tych sprężyn. W układach pośrednich, w których stosowane są sprężyny, przenoszące tylko obciążenia pionowe (śrubowe naciskowe, metalowo-gumowe, pneumatyczne membranowe, czy dawniej stosowane sprężyny piórowe) pomiędzy wózkiem, a nadwoziem konieczne jest stosowanie dodatkowych elementów w tym belek pośrednich. Te dodatkowe wyposażenie poza skomplikowaniem układu wpływa na zwiększenie masy wózka i w efekcie całego pojazdu.
Poniżej znajdują się odnośniki do opisów przykładowych rozwiązań oparć pośrednich i bezpośrednich. Oparcia pośrednie nadwozi i sposoby przenoszenia sił wzdłużnych z wózków na nadwozie
Oparcia bezpośrednie nadwozi i sposoby przenoszenia sił wzdłużnych z wózków na nadwozie