transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Zagraniczne zespoły trakcyjne > BOMBARDIER, STADLER, ADtranz GTW 2/6

Spalinowe zespoły trakcyjne GTW 2/6 wprodukowane były na bazie jednostek GTW opracowanych w koncernie STADLER Rail AG w kooperacji z:
- ADtranz, DaimlerChrysler Rail Systems AG - część elektryczna i wózki,
- BOMBARDIER Transportation, STADLER Bussnang AG - część mechaniczna.

 
946 627-7 (Ahlbeck Grezne)


 
Tabliczka znamionowa

Omawiany rodzaj pojazdów eksploatowany jest przez UBB - Usedomer Bäderbahn GmbH (Uznamska Kolej Nadmorska), należacej do Federalnych Kolei Niemieckich (Deutsche Bahn AG) na trasach: Świnoujście Centrum przez Ahlbeck Grenze (granica PL - D), Zinnowitz, Züssow i Stralsund do Barth oraz od Zinnowitz do Peenemünde.

 
Oznaczenie na nadwoziu


 
Schemat trasy



GTW 2/6 to jednostki trójczłonwe z członami skrajnymi pasażerskicmi i członem środkowym stanowiącym kompletny moduł napędowy z przejściem międzyczłonowym.

 
Moduł napędowy między członami


Napęd realizowany jest przez układ spalinowo- elektryczny (przekładnia elektryczna), w którego skład wchodzą: wysokoprężny silnik MTU 12V 183 o mocy 550 kW, prądnica trójfazowego prądu przemiennego oraz elektryczne silniki trakcyjne (2 x 210 kW) z indywidualnym napędem osi w wózku pod modułem napędowym.
Pod każdym członem skrajnym znajduje się dwuosiowy wózek toczny. Wszystkie wózki posiadają elektromagnetyczne hamulce szynowe.

 
Wózek toczny


Omawiane zespoły trakcyjne mogą kursować z prędkością maksymalną 120 km/h w trakcji ukrotnionej do trzech jednostek jednocześnie. Połączenie mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne zapewniają automatyczne sprzęgi typu Scharfenberga.

 
Sprzęg automatyczny międzyjednostkowy


Podłoga w wagonie jest obniżona na 70% długości. Poziom podłogi niskiej wynosi: 585 mm, a podłogi wysokiej 1000 mm ponad głowkę szyny.
W związku z przystosowaniem wagonów do jazdy dwukierunkowej drzwi zlokalizowane są po obu stronach pudła w łącznej ilości czterech sztuk (po 2 na człon pasażerski).
Prześwit drzwiowy wynosi 1300mm.

 
Drzwi odskokowe-przesuwne z napędem elektrycznym


Jednostka może pomieścić 126 pasażerów na miejscach siedzących oraz 91 stojących. Ciekawostką jest fakt, że część siedzeń zlokalizowanych jest w układzie potrójnym. W omawianej serii pojazdów jest również miejsce dla osób z większym bagażem i rowerami.
Wnętrze pojazdu jest w pełni klimatyzowane oraz wyposażone w audiowizualny system informacji pasażerskiej oraz monitoring.

 
Korytarz drzwiowy, siedzenia składane i wiatrołapy


 

Przedział pasażerski i przejście przez moduł napędowy

    - Producent: Bombardier, STADLER, ADtranz
    - Rodzaj: spalinowy zespół trakcyjny
    - Układ osi: 2' + Bo' + 2'
    - Szerokość toru: 1435 mm
    - Wysokość: 3850 mm
    - Długość: 38660 mm
    - Średnica kół napędnych / tocznych: 860 mm / 680 mm
    - Szerokość: 3000 mm
    - Prędkość maksymalna: 120 km/h
    - Liczba miejsc siedzących: 126
    - Liczba miejsc stojących: 91
    - Niska podłoga: około 70%
    - Drzwi pasażerskie: odskoczno przesuwne z otwieraniem indywidualnym

Więcej informacji o Kolei UBB (Uznamskiej Kolei Nadmorskiej) można znaleźć tutaj (dział fotorelacji).