Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57, 71 i ED72, 73 > Ukrotnienie i sprzęgi
Omawiane jednostki trakcyjne mogą być prowadzone w jeździe ukrotnionej, czyli kilka jednostek może być sprzęgniętych ze sobą w celu na przykład zwiększenia pojemności pociągu. Pierwsza jednostka jest w takim przypadku jednostką sterowniczą, a pozostałe jednostki są sterowane.
Do połączenia EZT w trakcję ukrotnioną służą sprzęgi typu Scharfenberga.
Sprzęg typu Scharfenberga (opis na powiększeniu)
Zaletą sprzegów Scharfenberga jest ich samoczynnosć. Umożliwiają one sprzęganie jednostek bez konieczności użycia żadnych dodatkowych narzędzi, urządzeń.
Każdy sprzęg składa się z wypustu stożkowego i gniazda dokładnie odpowiadającemu kształtem takiemu wypustowi .
Dojeżdżając z prędkością nie przekraczającą 5km/h jednostką do drugiej jednostki następuje zetknięcie sprzęgów. Łącznik jednego sprzęgu wchodzi w gniazdo drugiego (sercówkę), a łącznik drugiego wchodzi w sercówkę pierwszego. Łączniki samoczynnie zaczepiają się w sercówkach poprzez mechanizm zaczepowy.
Ponad głowicą sprzęgu znajduje się sprzęg elektryczny, czyli tak zwana klawiatura, która zapewnia pełne elektryczne połączenie między jednostkami.
Głowica sprzęgu (opis na powiększeniu)
Mechanizm zaczepowy sprżegu mechanicznego (opis na powiększeniu)
Przycisk do rozłączania sprzęgów w podnóżku EN57-2001
Tzw. klawiatura sprzęgu elektrycznego
Sprzegi Scharfenberga zapewniają jednocześnie połączenie mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne jednostek. Jednak dla pewności oprócz połączania sprzęgowego jednostki łączy się dodatkowo przewodami pneumatycznymi (przewód zasilający - żółty i przewód hamulcowy - czerwony).
Dwie jednostki sprzęgnięte ze sobą
Pod sprzęgiem zainstalowane są zgarniacze do odśnieżania szlaku. Poniższe fotografie przedstawiają dwa rodzaje zgarniaczy jakie można spotkać w omawianych typach EZT:
Zgarniacze torowe
Omawiane elektryczne zespoły trakcyjne to jednostki wieloczłonowe, stąd również na łączeniu członów muszą być zastosowane sprzęgi.
W połączeniach międzyczłonowych stosowane są tak zwane sprzęgi krótkie oraz po bokach specjalne urządzenia zderzakowe.
Sprzęg krótki, urządzenia zderzakowe i połączenia pneumatyczne