transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57, 71 i ED72, 73 > Ukrotnienie i sprzęgi

Omawiane jednostki trakcyjne mogą być prowadzone w jeździe ukrotnionej, czyli kilka jednostek może być sprzęgniętych ze sobą w celu na przykład zwiększenia pojemności pociągu. Pierwsza jednostka jest w takim przypadku jednostką sterowniczą, a pozostałe jednostki są sterowane.
Do połączenia EZT w trakcję ukrotnioną służą sprzęgi typu Scharfenberga.

Kliknij aby powiększyć   
Sprzęg typu Scharfenberga (opis na powiększeniu)


Zaletą sprzegów Scharfenberga jest ich samoczynnosć. Umożliwiają one sprzęganie jednostek bez konieczności użycia żadnych dodatkowych narzędzi, urządzeń.
Każdy sprzęg składa się z wypustu stożkowego i gniazda dokładnie odpowiadającemu kształtem takiemu wypustowi .
Dojeżdżając z prędkością nie przekraczającą 5km/h jednostką do drugiej jednostki następuje zetknięcie sprzęgów. Łącznik jednego sprzęgu wchodzi w gniazdo drugiego (sercówkę), a łącznik drugiego wchodzi w sercówkę pierwszego. Łączniki samoczynnie zaczepiają się w sercówkach poprzez mechanizm zaczepowy.
Ponad głowicą sprzęgu znajduje się sprzęg elektryczny, czyli tak zwana klawiatura, która zapewnia pełne elektryczne połączenie między jednostkami.

Kliknij aby powiększyć   
Głowica sprzęgu (opis na powiększeniu)


Kliknij aby powiększyć   
Mechanizm zaczepowy sprżegu mechanicznego (opis na powiększeniu)


Kliknij aby powiększyć   
Przycisk do rozłączania sprzęgów w podnóżku EN57-2001


 
Tzw. klawiatura sprzęgu elektrycznego

Sprzegi Scharfenberga zapewniają jednocześnie połączenie mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne jednostek. Jednak dla pewności oprócz połączania sprzęgowego jednostki łączy się dodatkowo przewodami pneumatycznymi (przewód zasilający - żółty i przewód hamulcowy - czerwony).

Kliknij aby powiększyć   
Dwie jednostki sprzęgnięte ze sobą


Pod sprzęgiem zainstalowane są zgarniacze do odśnieżania szlaku. Poniższe fotografie przedstawiają dwa rodzaje zgarniaczy jakie można spotkać w omawianych typach EZT:

Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć  
Zgarniacze torowe


Omawiane elektryczne zespoły trakcyjne to jednostki wieloczłonowe, stąd również na łączeniu członów muszą być zastosowane sprzęgi.
W połączeniach międzyczłonowych stosowane są tak zwane sprzęgi krótkie oraz po bokach specjalne urządzenia zderzakowe.

Kliknij aby powiększyć   
Sprzęg krótki, urządzenia zderzakowe i połączenia pneumatyczne