transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57, 71 i ED72, 73 > Ogólny opis modernizacji EZT EN57 serii 2000

1) Ogólne informacje o EZT
W związku z koniecznością modernizacji taboru pasażerskiego w 2006 roku Pojazdy Szynowe PESA SA Holding, ZNTK Mińsk Mazowiecki SA, NEWAG SA Nowy Sącz oraz REMTRAK Sp. z o. o. w Toruniu rozpoczęły modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 współfinansowaną ze środków finansowych Unii Europejskiej według dokumentacji technicznej opracowanej przez IPS "Tabor" Poznań.

Kliknij aby powiększyć   
EN57 2001 w Katowicach


Pierwsze trzy zmodernizowane jednostki przekazane zostały do eksploatacji w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych w Katowicach.
Pełnią tam służbę na liniach regionalnych jako pociągi typu "regio".
Obecnie jednostki serii 2000 można spotkać na terenie całego kraju kursujące na liniach obsługiwanych przez POLREGIO Spółka z o.o.



2) Budowa jednostki
Jednostki serii EN57 2001 pod względem budowy nie odbiegają znacząco od typowych EZT produkowanych w PAFAWAG-u. Zmieniono w nich wygląd ścian czołowych, kabinę maszynisty oraz zmodernizowano wnętrze. Pod względem podzespołów elektrycznych pozostał przestarzały na obecne czasy rozruch oporowy. Przetwornicę główną wirującą zastąpiono przetwornicą statyczną, wytwarzającą napięcia 110 V DC, 230 V AC oraz 24 V DC.
Na dachach pozostały niestosowane już na nowopowstających jednostkach odbieraki prądu nożycowe.

Kliknij aby powiększyć   
Wnętrze jednostki


Kliknij aby powiększyć   
Wnętrze jednostki pomniejszone kabiną WC



Zlikwidowano przedział służbowy za kabinami łącząc go z korytarzem wejściowym poprzez wyeliminowanie ściany oddzielającej. W pomieszczeniu tym zainstalowano rozkładane siedzenia oraz uchwyty do przewozu rowerów i nart. W związku z przyłączeniem przedziału do korytarza zlikwidowane zostały również ręcznie otwierane drzwi zewnętrzne.

Kliknij aby powiększyć   
Przedział za kabiną



EZT EN57 serii 2000 przystosowano również dla potrzeb osób niepełnosprawnych stosując między innymi windy dla wózków inwalidzkich w drzwiach wejściowych oraz powiększone toalety wyposażone w system sygnalizacji dla inwalidów.

Kliknij aby powiększyć   
Windy dla wózków w przedsionkach


Kliknij aby powiększyć   
Kabina WC



Omawiane składy wyposażone zostały w monitoring oraz system antywłamainiowy z detektorami ruchu. W każdej z jednostek zainstalowano 16 kamer, które nieprzerwanie monitorują wnętrze pojazdu, a specjalny rejestrator nagrywa obraz. Podgląd z kamer jest widoczny na ekranie w kabinie maszynisty.

Kliknij aby powiększyć   
Ekran monitoringu w kabinie



Do łączenia jednostek między sobą wykorzystuje się typowe sprzęgi Scharfenberga.

Kliknij aby powiększyć   
EZT sprzęgnięte ze sobą



W wózkach jezdnych zastosowano zmianę w prowadzeniu i usprężynowaniu zestawów kołowych. Typowe prowadzenie widłowe i usprężynowanie poprzez sprężyny śrubowe i resory piórowe zastąpiono prowadzeniem metalowo-gumowym ze stożkowymi sprężynami metalowo-gumowymi.
Rozwiązanie to znacząco wycisza i poprawia komfort jazdy.

Kliknij aby powiększyć   
Prowadzenie kolumnowe i usprezynowani



W skład zespołów napędowych wchodzą analogicznie jak w jednostkach starszego typu szeregowe silniki trakcyjne, jednostopniowe przekładnie i zestawy kołowe.




3) Kabina EZT
W modernizowanych jednostkach EN57 fotel maszynisty zlokalizowano na osi pojazdu. W typowych EZT jest on po prawej stronie kabiny. Za fotelem znajdują się drzwi wejściowe z przedziału pasażerskiego, a przy prawej ścianie umieszczona została szafa aparatowa z aparaturą elektryczną.
W lewej ścianie kabiny wprowadzono jednoskrzydłowe drzwi wejściowe do kabiny.

Kliknij aby powiększyć   
Kabina EZT EN57 2001 (widok ogólny)


Kliknij aby powiększyć   
Pulpit pionowy (opis na powiększeniu)


Kliknij aby powiększyć   
Pulpit poziomy (opis na powiększeniu)


Kliknij aby powiększyć   
Amperomierze i woltomierze (opis na powiększeniu)


Kliknij aby powiększyć   
Sterownik informacji trasowej


Kliknij aby powiększyć   
Nastawnik jazdy z nastawnikiem kierunku


Kliknij aby powiększyć   
Zawór hamulca zespolonego (Oerlikon) i manometry (opis na powiększeniu)


Kliknij aby powiększyć   
Ekran monitoringu


Kliknij aby powiększyć   
Sterownik monitoringu


Kliknij aby powiększyć   
Prędkościomierz Hasler


Kliknij aby powiększyć  
Przyciski nożne w podnóżku

Kliknij aby powiększyć   
Fotel maszynisty



Powyższe fotografie przedstawiają pulpity jakie zastosowano w pierwszych egzemplarzach modernizowanych EZT EN57. W wyniku eksploatacji okazało się, że rozmieszczenie elementów na pulpicie było po części bardzo nielogiczne i nieergonomiczne. W związku z tym faktem postanowiono wprowadzić zmiany w rozmieszczeniu podzespołów w kolejnych modernizowanych jednostkach.
Przede wszystkim przeniesiono na bok programator tablic kierunkowych, który umieszczony był na środku pulpitu i sprawiał wrażenie najważniejszego podzespołu dla jazdy. Zamiast niego na panelu czołowym zamieszczono zdecydowanie ważniejszą podkładkę na rozkład jazdy. Również woltomierze i amperomierze zainstalowano na panelu bocznym nad nastawnikiem jazdy co jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem gdyż wiążą się one właśnie z nastawnikiem jazdy, a nie kranem hamulcowym.
Zmieniono również karygodnie usytuowany przycisk opuszczania odbieraków prądu. Umieszczony był on na jednej linii z przyciskiem czuwaka i dodatkowo był identyczny pod względem koloru i gabarytu, co powodowało częste pomyłki maszynistów, że zamiast kasować czuwak / SHP opuszczali pantografy. W jednej z jednostek widziałem nawet jak ten feralny przycisk maszynista zasłonił odciętym denkiem od butelki PET, żeby się nie mylić.
Nieznacznie obniżono prędkościomierz Hasler. Pozostał on jednak nadal w niekomfortowej dla maszynisty lokalizacji.

Oto zdjęcia udoskonalonej wersji pulpitu:

Kliknij aby powiększyć   
Ogólny widok pulpitu


Kliknij aby powiększyć   
Panel lewy (amperomierze, woltomierze i programator tablic)


Kliknij aby powiększyć   
Część środkowa (opis zmian na powiększeniu)


Kliknij aby powiększyć   
Część prawa



 5) Dane techniczne:
    - Producent: PAFAWAG Wrocław
    - Modernizacje: PESA SA / ZNTK Mińsk Maz. SA / NEWAG SA / REMTRAK Sp. z o.o.
    - Lata modernizacji: od 2006
    - Układ członów: r + sa + r
    - Układ osi: 2'2' + Bo'Bo' + 2'2'
    - Napięcie zasilania: 3 kV DC
    - Ilość pantografów: 2
    - Ilość kabin: 2
    - Ilość silników: 4
    - Moc silników: 4 x 145 kW
    - Moc ciągła: 580 kW
    - Rodzaj rozruchu: oporowy
    - Predkość maksymalna: 110 km/h
    - Oświetlenie: jarzeniowe
    - Drzwi: automatyczne przesuwne sterowane pneumatycznie
    - Wykorzystanie: ruch aglomeracyjny / regionalny