transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Lokomotywy 6Dg, 6Dg/A i 6Dg/B > Lokomotywa 6Dg/A (SM42-12xx)

W 2009 roku firma NEWAG SA Nowy Sącz przy współpracy projektowej Instytutu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej wyprodukowała prototypowy egzemplarz lokomotywy typu 6Dg na zamówienie przewoźnika PKP CARGO SA.
W związku ze wprowadzonymi zmianami w stosunku do lokomotyw wyprodukowanych dla ISD Huta Częstochowa lokomotywa ta zyskała oznaczenie typu: 6Dg/A.
Prototyp maszyny dla PKP CARGO został początkowo oznaczony numerem: SM42-1501. Po prezentacji na międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2009 w Gdańsku lokomotywa ta trafiła do Górnośląskiego Zakładu Spółki PKP CARGO SA w Rybniku, gdzie przeszła z powodzeniem eksploatację nadzorowaną (testy) pod nowym numerem SM42-1201.

   
Lokomotywa 6Dg-04 (SM42 1501) podczas przejazdu z Nowego Sącza na targi TRAKO 2009 Gdańsk


   
Lokomotywa 6Dg-04 (SM42 1501) na targach TRAKO 2009 w Gdańsku



Tabliczka znamionowa

Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć  
SM42 1201 podczas oficjalnego przekazania do eksploatacji w NEWAG SA

W związku z pomyślną eksploatacją nadzorowaną, PKP CARGO SA zamówiło u nowosądeckiego producenta kolejnych 20 maszyn tej serii. 21 lokomotywa została przekazana przewoźnikowi w kwietniu 2011 roku.

 
Kolejne z serii - lokomotywy SM42-1207 i 1208 w jeździe wielokrotnej


W październiku 2010 roku PKP CARGO SA ogłosiło przetarg na modernizację kolejnych 100 lokomotyw SM42. Przetarg ten wygrała firma NEWAG S.A. 12 kwietnia 2011 roku w siedzibie PKP CARGO S.A. odbyło się uroczyste podpisanie umowy na modernizację 100 lokomotyw serii SM42 do standardu 6Dg/A.


Budowa lokomotyw 6Dg/A
W stosunku do lokomotywy dla Huty ISD zmienił się design zewnętrzny lokomotywy dostosowujący jej wygląd do aktualnych trendów.

W skład zespołu prądotwórczego wchodzi jak w drugim i trzecim egzemplarzu dla Huty silnik CATERPILLAR C27 i zespół prądnic produkcji EMIT Żychlin (główna i pomocnicza).
Zmienił się układ połączeń elektrycznych silników trakcyjnych na układ równoległy (wszystkie cztery silniki połączone równolegle jak w typowej SM42).

 
Przyłącza kabli trakcyjnych na silniku


Na lokomotywach hutniczych zastosowano połączenie szeregowo-równoległe (2 grupy szeregowe połączone ze sobą równolegle).

     
Zespół prądotwórczy CAT / EMIT


 
Tabliczka znamionowa prądnicy głównej


Sterowanie lokomotywą realizuje jak dotychczas sterownik słowackiej firmy NES.
Lokomotywa jest przystosowana do sterowania wielokrotnego natomiast na życzenie klienta zrezygnowano ze sterowania radiowego.

 
Prostowniki trakcyjne


Baterie akumulatorów (24 V) mieszczą się w specjalnych skrzyniach, w ścianach bocznych przedziału sprężarki, a dostęp do nich jest poprzez zewnętrzne klapy zlokalizowane w ścianach przedziału. Do przedziału sprężarki przeniesiono też podgrzewacz płynu chłodzącego WEBASTO oraz butlę ze środkiem gaśniczym stałego urządzenia gaszącego produkcji firmy Kidde.
W omawianej lokomotywie zastosowano mocniejszą sprężarkę powietrza firmy AIRPOL - typ: SK-18 o mocy 18 kW.

 
Sprężarka powietrza


 
Tablica pneumatyczna IPS "Tabor"


Do umiejscawiania lokomotywy na czas postoju zastosowano hamulec postojowy sprężynowy, który zastąpił hamulec ręczny. Cylinder hamulca sprężynowego zabudowano pod ostoja pomiędzy zbiornikiem paliwa, a drugim wózkiem. Tłoczysko cylindra poprzez specjalnie zaprojektowana przekładnię połączone jest z przekładnią hamulca klockowego pierwszego zestawu kołowego drugiego wózka. Hamulec postojowy załącza się przyciskiem na pulpicie.

Na wózkach zamontowane zostały sztyfty smarowania obrzeży zestawów kołowych.

 
Sztyft smarowania obrzeży



Ogólny schemat rozmieszczenia podzespołów na lokomotywach 6Dg/A

Gruntowne zmiany zastosowano w kabinie maszynisty. Zastosowane w niej zostały dwa nowoczesne, ergonomiczne pulpity sterownicze z ekranem diagnostycznym. Fotele maszynisty posiadają składane oparcia i przymocowane są na prowadnicy do ściany bocznej, dzięki czemu możliwe jest schowanie ich pod blaty pulpitów.

 
Widok przez szybę czołową


 
Pulpit maszynisty

 
Terminal diagnostyczny (przy jeździe ukrotnionej)

 
Diody kontroli załączonych reflektorów

 
Fotel rozłożony

 
Fotel złożony pod pulpit

Nad drzwiami do kabiny zamontowane zostały lampki czuwaka i SHP tak, aby maszynista jadąc w tył widział aktywowanie się urządzeń automatyki bezpieczeństwa pociągu.

 
Lampki CA/SHP nad drzwiami


 
Rolety przeciwsłoneczne

Na pulpicie podzespoły zostały rozmieszczone według rygorystycznych zasad ergonomii. Dla poprawienia komfortu pracy maszynisty przy jazdach manewrowych hamulec dodatkowy został zintegrowany z nastawnikiem momentu (rozruchu) w związku z czym przy jeździe w obu kierunkach z jednego stanowiska nastawnik z funkcją rozruchu i hamowania znajduje się w optymalnym zasięgu dla ręki.

 
Nastawnik z funkcją rozruchu i hamowania lokomotywy


W kabinie znalazło się również bogate wyposażenie socjalne w postaci: lodówki, ceramicznej płyty grzewczej, umywalki z ciepłą wodą, śmietniczki, schowka i szafki ubraniowej.
Woda jest załączana poprzez naciśnięcie przycisku, a wyłącza się samoczynnie po upływie nastawionego czasu.

 
Wyposażenie socjalne (płyta grzewcza, lodówka, umywalka, schowek)


 
Ceramiczna płyta grzewcza


 
Pierwsze gotowanie wody


 
Schowek i lodówka


 
Umywalka z ciepłą wodą


 
Śmietniczka


W kabinie po stronie przedziału elektrycznego znajdują się drzwi z panelem urządzeń NN, na którym znajdują się różne manipulatory i przyciski, centralka przeciwpożarowa, wyświetlacz pomiaru paliwa, mierniki, wyłączniki samoczynne itp.
Po otwarciu tych drzwi mamy dostęp do przyłączy głównego sterownika NES oraz pozostałych kabinowych wyłączników samoczynnych. Obok omówionych drzwi zabudowana jest zamykana szafka na ubranie.

 
Panel drzwi NN


 
Przyłącza sterownika i wył. samoczynne


 
Fragment przedziału elektrycznego


Kabina jest klimatyzowana, a jej ogrzewanie zapewniają dwie nagrzewnice o mocy 6 kW każda - po jednej na pulpit oraz dodatkowe ogrzewacze elektryczne pod fotelami.

 
Regulatory ogrzewania



W kabinie zastosowano oświetlenie LED z płynną regulacją jasności światła w zakresie 0 do 100%. Płynną regulację jasności ma również podświetlenie mierników i lampek.

 
Oświetlenie i klimatyzacja



Całe wnętrze kabiny wyłożone jest materiałem kompozytowym (laminatami poliestrowo-szklanymi) w przyjemnej kolorystyce ułatwiającej utrzymanie czystości oraz zapewniającej odpowiedni odczyt sygnałów na pulpicie. Wszystkie powierzchnie wyłożenia są matowe dzięki czemu do minimum ograniczone zostało powstawanie refleksów.
(Duża część taboru produkowanego w Polsce ma pulpity błyszczące i jasne, co zaprzecza logice i funkcjonalności).
Do opisu podzespołów na pulpitach dobrany został specjalny krój i wielkość czcionki wpływające znacząco na łatwość ich odczytu.

 
Urządzenia i opisy pulpitu


Rozwiązania zastosowane w kabinie masynisty zostały zastrzeżone przez Instytut Pojazdów Szynowych PK (obecna Katedra Pojazdów Szynowych i Transportu PK) w Urzędzie Patentowym RP.


 
Wizualizacja lokomotywy


 
Projekt 3D pulpitu A


 
Projekt 3D pulpitu B


Na zamówienie firmy ENERIA-CAT, polskiego przedstawiciela CATERPILLAR, został wykonany model lokomotywy w skali 1:20 z uwidocznionym zespołem prądotwórczym CAT / EMIT.
Model wykonał w technologii frezowania numerycznego Maciej Syrzistie z Krakowa.

     
Model lokomotywy w skali 1:20