Fotorelacja z targów TRAKO 2023 w Gdańsku
W dniach 19-22 września 2023 roku odbyła się w Gdańsku XV edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO.
Ekspozycja kolejny raz miała miejsce na terenach Międzynarodowych Targów Gdańskich SA w siedzibie Centrum Wystawienniczo Kongresowym AmberExpo przy stadionie POLSAT Plus Arena.
W tym roku wystawa taboru była znacznie skromniejsza niż w latach poprzednich, co może świadczyć o efektach kryzysu i braku zamówień dla producentów taboru.
AmberExpo - MTG SA - TRAKO 2023
W halach wystawienniczych jak co roku znajdowały się stoiska firm i instytucji z branży transportu szynowego. Wybrane przedstawione są na poniższych fotografiach.
Wybrane stoiska wystawiennicze w halach AmberExpo podczas TRAKO 2023
Na torach ekspozycyjnych zaprezentowane zostały pojazdy poniższych firm (kolejność alfabetyczna):
CZ LOKO zaprezentował lokomotywę manewrową czteroosiową serii DualShunter 2000. Jest to lokomotywa dwutrakcyjna, posiadająca napęd w trakcji spalinowej z wykorzystaniem silnika spalinowego CAT C32 o mocy 895 kW (norma emisji spalin Stage V) z przekładnią elektryczną oraz napęd w trakcji elektrycznej na prąd stały 3 kV. Odbierak prądu zabudowany jest na dachu kabiny maszynisty.
Lokomotywa DualShunter 2000
MODERTRANS Poznań zaprezentował w pełni niskopodłogowy, pięcioczłonowy tramwaj Moderus Gamma typu LF06AC o długości 32,4 m i łącznej mocy 400 kW. Wagon ten jest setnym tramwajem wyprodukowanym przez tego poznańskiego producenta i eksploatowany będzie przez MPK Łódź. Wagon posiada skrajne wózki skrętne (napędowe) zlokalizowane pod kabiną i na samym końcu członu tylnego. Rozwiązanie to zastosowano w celu wydłużenia powierzchni niskiej podłogi o pełnej szerokości.
Tramwaj LF06AC
NEWAG SA zaprezentował wielosystemową lokomotywę elektryczną typu E4MSUa "Griffin". Pojazd ten to pierwsza zaprojektowana i wyprodukowana w Polsce lokomotywa elektryczna, przystosowana do prędkości 200 km/h. Docelowo będzie eksploatowana przez PKP INTERCITY w Polsce oraz Czechach, Słowacji, Niemczech i Austrii. Lokomotywa przystosowana jest do zasilania w systemach trakcyjnych 3 kV DC, 25 kV AC, 15 kV AC i ma moc ciągłą 6500 kW. W drugim dniu targów odbyła się oficjalna premiera pojazdu.
Lokomotywa E4MSUa "Griffin200"
PESA Bydgoszcz SA zaprezentowała w pełni niskopodłogowy, pięcioczłonowy, dwukierunkowy tramwaj typu Jazz Duo o długości 29,7 m, dostarczony w ramach najnowszego zamówienia dla operatora: Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Tramwaj "Jazz Duo"
Pesa po raz kolejny pokazała również swoją prototypową lokomotywę wodorową typu 6Dn, która swoją premierę miała na poprzednich targach. Tym razem producent podczas targów zorganizował pokazowe przejazdy dla wszystkich chętnych, na krótkim odcinku toru stacji "Gdańsk Stadion Expo". Wystarczyło stanąć w kolejce, chwilę poczekać i można było przejechać się w kabinie pierwszej polskiej lokomotywy napędzanej wodorem.
Lokomotywa 6Dn-001 podczas jazd pokazowych
PKP INTERCITY SA i FPS CEGIELSKI zaprezentowali na torach wystawienniczych wagony od FPS Cegielski. Wystawione zostały wagony typów: 174A, 175A-10, 175A-20, 176A-10, 177-10 i 178A-10. Poniżej fotografie z poszczególnych typów wagonów.
Wagon 174A (przedziałowy)
Wagon 175A-10 (bezprzedziałowy)
Wagon 175A-20 (bezprzedziałowy)
Wagon 176A-10 (przedziałowy)
Wagon 177-10 (przedziałowy ze strefą dla osób o ograniczonej mobilności)
Wagon 178A-10
SIEMENS wystawił elektryczny zespół trakcyjny Mireo dla DB oraz czterosystemową lokomotywę elektryczną serii Vectron MS przystosowaną do prędkości 200 km/h zakupioną przez CARGOUNIT. Jest to 200 lokomotywa w parku taborowym tego operatora. Jej pierwszym użytkownikiem będzie firma DB CARGO.
EZT Mireo
Elektrowóz Vectron MS
STADLER zaprezentował elektryczny zespół trakcyjny serii Flirt dla Kolei Serbskich. To czteroczłonowa jednostka oparta na pięciu dwuosiowych wózkach i mocy 1540 kW. Wnętrze zostało zaprojektowane w taki sposób, że pomiędzy drzwiami skrajnymi nie występują stopnie - zmiany wysokości podłogi zapewniają pochylnie zgodne z TSI. Drugim pokazanym pojazdem był trójczłonowy, niskopodłogowy tramwaj rodziny Tango, typu NF3 dla Sarejewa. Tramwaj ma trzy człony, z których pierwszy i ostatni oparty jest na dwóch wózkach skrętnych. Człon środkowy jest wiszący. Moc wagonu wynosi 420 kW a długość 31,1 m.
EZT Flirt dla Sebii
Tramwaj TANGO NF3 dla Sarejewa
TABOR DĘBICA to firma, która pierwszy raz w historii wystawiła na targach swój pojazd. Pokazana została zmodernizowana lokomotywa spalinowa serii SM48 (TEM2) do typu 20D. W lokomotywie zastosowano całkowicie nowe nadwozie i jednostkę napędową z silnikiem spalinowym Caterpillar 3512E zgodnym z najnowszą nomą emisji spalin Stage V, o mocy 1800 kW. Lokomotywę wyposażono w układ hamulcowy polskiej produkcji - IPS "Tabor" (obecnie Poznański Instytut Technologiczny "Łukasiewicz". W lokomotywie pozostawiono klasyczne wózki z lokomotywy SM48 z dwoma cylindrami hamulcowymi i hamulcem klockowym, hamującym obustronnie tylko środkowy zestaw kołowy.
Lokomotywa typu 20D
Można powiedzieć, że tegoroczne targi zdominowane zostały przez maszyny do budowy i utrzymania infrastruktury. Na torach wystawienniczych zaprezentowano:
- podbijarkę torową Plasser&Theurer UNIMAT 09-4x8/4S DYNAMIC (BUDIMEX),
- profilarkę tłucznia Plasser&Theurer USP2010SW,
- profilarkę nawierzchni torowej Plasser&Theurer "BallastExpress L" (ZRK-DOM Poznań)
- pojazd sieciowy PRM-400.00.D (PPM-T)
- wagon do transportu gotowych rozjazdów oraz dźwig kolejowy MULTI-TASKER (PPM-T)
Podbijarka torowa Plasser&Theurer UNIMAT 09-4x8/4S DYNAMIC (BUDIMEX)
Profilarka tłucznia Plasser&Theurer USP2010SW
Profilarka nawierzchni torowej Plasser&Theurer "BallastExpress L" (ZRK-DOM Poznań)
Pojazd sieciowy ZPS Stargard - PRM-400.00.D (PPM-T)
Wagon do transportu gotowych rozjazdów oraz dźwig kolejowy MULTI-TASKER (PPM-T)
Prezentowane były również pojazdy dwudrogowe, narzędzia, elementy infrastruktury, wagony towarowe i specjalne itp.
Podczas targów wystawione były również symulatory pojazdów kolejowych. Swoje stoisko miała między innymi firma SIMKOL - producent słynnego symulatora "SimRail".
Studenci Politechniki Poznańskiej prezentowali swój roboczy projekt symulatora PUT CAB oraz lokomotywę PUT-TRAIN.
Urząd Transportu Kolejowego udostępnił dla wszystkich chętnych mobilny symulator z pełnowymiarową kabiną zabudowaną w naczepie samochodowej. Analogiczny, mobilny symulator zaprezentowany był również przez DB Cargo Polska.
Symulator mobilny CEiMM UTK
Jadę przez Warszawę :-)
Dla wszystkich chętnych dostępna była również drezyna ręczna. Organizowane były nawet zawody.
TRAKO 2023
Międzynarodowe Targi Kolejowe
Organizator:
Międzynarodowe Targi Gdańskie SA - Gdańsk - AmberExpo
trakotargi.amberexpo.pl
www.mtgsa.pl