Kolej
Powrót
|
Spalinowy zespół trakcyjny typu 222M / 222Ma:
Spalinowe zespoły trakcyjne typu 222M to dwuczłonowe pojazdy produkowane o od 2013 roku przez zakłady
NEWAG S.A. z Nowego Sącza.
Pierwszy egzemplarz zostały wyprodukowany dla Kolei Mazowieckich w ramach wygranego przez
sądeckiego producenta przetargu na dostawę taboru spalinowego. W 2015 roku podpisana została umowa na dostawę kolejnego
egzemplarza dla tego mazowieckiego operatora.
Produkowana od 2018 roku odmiana 222Ma to pojazdy oparte
na macierzystym projekcie 222M z uwzględnieniem wymagań TSI. Pierwsze dwie sztuki jednostek 222Ma zostały
przekazane w kwietniu 2018 roku do obsługi połączeń kolejowych na Podkarpaciu w ramach zamówienia
zrealizowanego dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.
Pojazdy 222M i 222Ma przystosowane są do jazdy eksploatacyjnej z prędkością 130km/h.
222M-001
222Ma-001
Protoplastą omawianych pojazdów były SZT typu 220M (dwuczłonowe) i 221M (trójczłonowe) czyli pierwsze pasażerskie jednostki
spalinowe produkowane od 2010 roku przez Newag.
220M (SA137-003)
222M to dwuczłonowy, jednoprzestrzenny niskopodłogowy zespół trakcyjny. Pudła członów wykonane są
ze stali o podwyższonej odporności na korozję i stanowią konstrukcję samonośną, spełniającą
wymagania wytrzymałościowe wg kategorii PII zgodnie z normą
EN 12663 oraz wytrzymałość zderzeniową zgodną EN 15227 (4 scenariusze zderzeniowe).
Człony wsparte są na trzech, dwuosiowych wózkach z czego wózki skrajne to klasyczne wózki napędne natomiast
wózek środkowy to wózek typu Jacobsa (opierają się na nim końce członów). Wózki posiadają podwójne usprężynowanie z
drugim stopniem pneumatycznym. Prowadzenie zestawów kołowych zrealizowane jest w układzie wahaczowym.
Wózek napędny
W wózkach napędnych, na osiach zabudowane są przekładnie osiowe firmy ZF połączone pomiędzy sobą wałem
Cardana. Przekładnia drugiej osi wózka zintegrowana jest z przekładnia nawrotną, która to poprzez wał Cardana
połączona jest z zespołem napędowym "powerpack". Przekładnia nawrotna realizuje poprzez zmianę kierunku obrotów,
zmianę kierunku jazdy pojazdu.
Przekładnia osiowa
Omawiane pojazdy wyposażone są w dwa zespoły napędowe zwane powerpack'ami. Każdy z nich składa się z wysokoprężnego silnika
spalinowego MTU serii 6H 1800 o mocy 390kW, hydromechanicznej przekładni trakcyjnej ZF ECOLIFE i urządzeń
pomocniczych takich jak m.in. chłodnica silnika, alternator,
sprężarka klimatyzacji oraz układu dolotowego i wydechowego silnika.
Przekładnia trakcyjna ZF Ecolife to automatyczna 6-cio biegowa
skrzynia biegów, z której moment obrotowy przenoszony jest przez opisany wcześniej wał Cardana na przekładnię nawrotną
na wózku.
Zastosowany silnik spalinowy spełnia wymagania dotyczące emisji spalin wg UIC IIIB.
Schemat układu napędowego
Zespół napędowy - powerpack (opis na pow.)
Pojazdy typu 222M wyposażone są w hamulec pneumatyczny firmy KNORR-BREMSE. Na wózkach zabudowane są
hamulce tarczowe w postaci niezależnych zacisków oraz pierścieni ciernych zabudowanych na tarczach kół monoblokowych.
Hamulec tarczowy i piasecznica
Omawiany pojazd posiada czworo dwuskrzydłowych drzwi odskokowo-przesuwnych (po dwa na stronę)
z napędem elektrycznym. Kabiny maszynisty posiadają otwierane ręcznie drzwi jednoskrzydłowe.
Drzwi pasażerskie
Stopień wysuwny
Drzwi do kabiny
Jednoprzestrzenne wnętrze pojazdu przystosowane jest do przewozu ponad 250 pasażerów w tym 116 osób
na miejscach siedzących. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana poprzez dachowe agregaty klimatyzacyjne (1 na człon) z których
schłodzone powietrze rozprowadzane jest po pojeździe nadsufitowymi kanałami nadmuchowymi.
Oświetlenie wnętrza wykonane jest w technologii LED.
Wnętrze pasażerskie (KM)
Wnętrze pasażerskie (Podkarpacie)
Pojazd przystosowany jest również do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Posiada platformy
wjazdowe, dwa stanowiska dla wózków oraz
toaletę z obiegiem hermetycznym, spełniającą wymagania TSI. W toalecie zabudowany jest przewijak dla niemowląt.
Toaleta (KM)
Toaleta (Podkarpacie)
222M wyposażony jest w nowoczesny system informacji pasażerskiej wizualnej i głosowej, kompletny monitoring wnętrza oraz system zliczana
pasażerów. Dodatkowo dzięki zastosowanemu systemowi
interkom możliwa jest komunikacja pasażera z maszynistą.
Panel interkomu na kolumnie drzwiowej (KM)
Hamulec bezp. i interkom (Podkarpacie)
Wewnętrzna tablica trasowa LED (KM)
Kabina maszynisty przystosowana jest do obsługi jednoosobowej.
Ergonomiczny pulpit maszynisty zabudowany jest centralnie. Podnóżek maszynisty
posiada automatyczną regulację wysokości.
Pulpit maszynisty (KM)
Pulpit maszynisty (Podkarpacie)
Kabiny maszynisty posiadają układ klimatyzacji niezależny od przestrzeni pasażerskiej. Jej oświetlenie realizowane
jest w technologii LED z płynną regulacją jasności świecenia.
W kabinach zabudowane jest urządzenie chłodniczo - grzewcze do przechowywania i przygotowywania posiłków.
Pojazdy do wzajemnego sprzęgania wyposażone są w sprzęgi automatyczne typu Scharfenberga. Możliwa jest jazda wielokrotna do trzech jednostek.
222Ma sprzęgnięte
Dane techniczne:
- Producent: NEWAG S.A. Nowy Sącz
- Lata produkcji: od 2013
- Układ osi: B'2'B'
- Szerokość toru: 1435 mm
- Ilość kabin: 2
- Ilość silników (powerpack): 2
- Moc silników: 2 x 390 kW
- Hamulce: pneumatyczne tarczowe (PN+EP) + retarder przekładni
- Hamulec postojowy: tak - sprężynowy zintegrowany z zaciskami
- Masa hamująca: max 120t
- Piasecznice: tak z podgrzewanymi dyszami
- Prędkość eksploatacyjna: 130 km/h
- Masa służbowa: 84 Mg
- Masa służbowa: 102 Mg
- Całkowita długość: 43000 mm
- Średnica kół: 840mm
- Liczba miejsc - ogółem 222M / 222Ma: 266 / 247
- Liczba miejsc siedzących - 222M / 222Ma: 116 / 115
- Oświetlenie: LED
- Drzwi pasażerskie: automatyczne, odskokowo-przesuwne
- Wykorzystanie: pociągi aglomeracyjne i regionalne
- Ukrotnienie: tak - do 3 SZT
- Sprzęg czołowy: automatyczny typu Scharfenbrga
Do początku strony
Powrót
|
|