Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Zagraniczne zespoły trakcyjne:

STADLER FLIRT:

  Elektryczny Stadler FLIRT kolei MÁV (Węgry)


W Polsce pierwszym przewoźnikiem posiadającym jednostki Flirt są Koleje Mazowieckie KM Sp. z o. o, a od października 2008 roku cztery Flirty eksploatowane są również na Górnym Śląsku.
Polskie jednostki są pierwszymi pojazdami STADLERa przystosowanymi do zasilania prądem stałym o napięciu 3kV.

     
Elektryczny Stadler FLIRT Kolei Mazowieckich - KM



     
Elektryczny Stadler FLIRT - Górny Śląsk (PKP PR)



Kliknij tutaj i zobacz informacje o polskich Flirtach.



F.L.I.R.T. to skrót od niemieckiej nazwy Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug (Szybki Lekki Nowoczesny Pojazd Regionalny). Pojazdy te są pasażerskimi jednostakmi, produkowanymi przez szwajcarski koncern Stadler Bussnang AG w wersjach elektrycznych (różne napięcia) i spalinowych (diesel-electric) oraz w konfiguracji członów od 2 do 6.

Poniższy opis dotyczy jednostek elektrycznych, czteroczłonowych, które zostały wyprodukowane w ilości 30 sztuk dla Węgierskich Kolei Państwowych MÁV. Pojazdy te eksploatowane są od 2006 roku jako pociągi regionalne na trasach: Budapest-Déli palyaudvar (dworzec Budapeszt Południowy) do miejscowości Székesfehérvár i Pusztaszabolcs.

  Marka jednostki


    - Producent: Stadler Trains Węgry Kft.
    - Typ: FLIRT
    - Przewoźnik: Magyar Államvasútak (MÁV)
    - Liczba jednostek: 30
    - Lata produkcji: 2006-2008
    - Rodzaj: elektryczny zespół trakcyjny
    - Napięcie znamionowe: 25kV AC
    - Napęd: Asynchroniczny IGBT - silniki trakcyjne asynchroniczne
    - Układ osi: Bo'+2'+2'+2'+Bo'
    - Szerokość toru: 1435 mm
    - Ilość członów: 4
    - Liczba silników trakcyjnych: 4
    - Moc znamionowa: 2000 kW
    - Moc chwilowa: 2600 kW
    - Liczba odbieraków prądu: 2
    - Ilość kabin: 2
    - Całkowita liczba miejsc: 375
    - Miejsc siedzących: 211
    - Prędkość maksymalna: 160 km/h
    - Przyspieszenie rozruchu: 1,2 m/s2
    - Długość całkowita: 74200 mm
    - Szerokość: 2880 mm
    - Wysokość 3850 mm
    - Masa własna: 123 Mg
    - Drzwi pasażerskie: odskokowo przesuwne z otwieraniem indywidualnym
    - Klimatyzacja: tak - kabiny i przestrzeń pasażerska
    - Jazda ukrotniona: tak



Jazdę ukrotnioną jednostek zapewniają samoczynne sprzęgi typu Sharfenberga, zamontowane w ścianach czołowych, zapewniające jednocześnie połączenie mechaniczne, pneumatyczne i elektryczne jednostek.

  Jednostki sprzegnięte

Wnętrze jednostki oraz kabina maszynisty są klimatyzowane poprzez dachowe agregaty klimatyzacyjne.
W szafach aparatowych pomiędzy kabinami, a przedziałem pasażerskim znajduje się aparatura elektryczna w tym układy sterowania napędem. Na dachu znajdują się natomiast podzespoły chłodzące tą aparaturę
Na końcach członów napędowych zainstalowane są połówkowe odbieraki prądu wyposażone w grafitowe nakładki ślizgowe.

  Aparatura na dachu członu napędowego

  Klimatyzator części pasażerskiej

  Odbierak prądu


Jednostka wsparta jest łącznie na pięciu wózkach, z czego wózki skrajne są napędowe. Pozostałe wózki są toczne. Wszystkie wózki posiadają podwójne usprężynowanie i wahaczowe prowadzenie zestawów kołowych. Pierwszy stopień usprężynowania (zestaw kołowy / rama wózka) realizowany jest przez sprężyny stalowe śrubowe wielokrotne wspomagane tłumikami hydraulicznymi. Drugi stopień usprężynowania i oparcie nadwozia na wózku realizują sprężyny pneumatyczne wspomagane tłumikami hydraulicznymi.

Każdy wózek napędny posiada zabudowane w pełni usprężynowanie dwa zespoły napędowe (silniki z przekładniami są w całości wsparte do ramy wózka).
W skład każdego zespołu napędowego wchodzi:
- elektryczny, asynchroniczny, czterobiegunowy silnik trakcyjny z przewietrzaniem obcym,
- czołowa, dwustopniowa przekładnia trakcyjna,
- dwa sprzęgła z pakietami klinowych elementów gumowych,
- wał drążony umieszczony koncentrycznie w stosunku do osi,
- zestaw kołowy z kołami monoblokowymi o średnicy 860mm.


Pojazd FLIRT przystosowane są do hamowania elektrodynamicznego oraz wyposażone są w hamulce pneumatyczne tarczowe (tarcze hamulcowe na kołach jezdnych).

  Wózek napędowy (opis na powiększeniu)

  Wózek toczny i przegub harmonijkowy

  I st. uspręż. i pneumat. hamulec tarczowy (opis na pow.)

  Tłumik międzyczłonowy w części dachowej


FLIRTy wyposażone są w komplety baterii akumulatorów o napięciu znamionowym 40V DC.

  Klapa baterii akumulatorów




Wnętrze jednostki:

  Wnętrze pasażerskie

  Siedzenia

  Siedzenia składane

  Półki bagażowe

  Oświetlenie i kamera monitoringu

  Przejście międzyczłonowe


  Kabina WC i korytarz drzwiowy

  Kabina WC

  Drzwi dwuskrzydłowe

  Wysunięty stopień

  Windy dla niepełnosrawnych w wejściu

  Interkom (łąćzność pasażer / maszynista)

  Kosz na śmieci


Wnętrze pojazdu oprócz monitoringu wyposażone jest w system nagłośnienia (automatyczne zapowiadanie przystanków) połączone z tekstowymi wyświetlaczami elektronicznymi.
Drzwi pasażerskie są wyposażone w przyciski indywidualnego otwierania. Drzwi po indywidualnym otwarciu zamykają się po określonym czasie samoczynnie, po uprzednim załączeniu sygnału ostrzegawczego.
Wejścia drzwiowe wyposażone są w zabezpieczenia uniemożliwiające przytrzaśnięcie pasażerów.



Kabiny maszynistów:

  Wejście do kabiny

  Stanowisko maszynisty

  Lewa część pulpitu

  Prawa część pulpitu

  Ekran LCD - wykaz stacji i rozkład

  Ekran LCD - parametry trakcyjne

  Automatycznie sterowane lusterko

  Diodowy reflektor czołowy



Elektryczne zespoły trakcyjne STADLER FLIRT przystosowane są jedynie do zasilania napięciem 25kV AC i nie są przystosowane do wyjazdu poza granice Węgier. Świadczy o tym również brak symbolu RIC na pudle pojazdu.

  Numer ewidencyjny MAV

  Oznaczenia eksploatacyjne

  Flirt na Dworcu Południowym w Budapeszcie






Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl