Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Tramwaje

Powrót

Wagon typu NGT6:

Historia:

Wagony typu NGT6 zostały zaprojektowane specjalnie dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie w związku z powstającą w Krakowie trasą szybkiego tramwaju.
NGT6 to skrót od niemieckich wyrazów: niskopodłogowy wagon przegubowy, a cyfra sześć oznacza, że wagon jest sześcioosiowy. (Niederflurgelenktriebwagen)



Pojazd wyprodukowany jest w dwóch seriach:

I seria - oznaczenie: NGT6
       - 14 sztuk - eksploatowane w Krakowie od 1999 roku.

II seria - oznaczenie: NGT6-2
       - 12 sztuk - eksploatowane w Krakowie od 2001 roku.
       - 24 sztuki - eksploatowane w Krakowie od 2007 roku
       - 3 sztuki  - eksploatowane w Gdańsku od 2007 roku.





Kliknij aby powiększyć    2007 - wagon z pierwszej dostawy (Kraków)

Kliknij aby powiększyć    2018 - wagon z drugiej dostawy (Kraków)

Kliknij aby powiększyć    2028 - wagon z trzeciej dostawy (Kraków)

Kliknij aby powiększyć    1007 - wagon z pierwszej dostawy (Gdańsk)



Producentem wagonów jest kanadyjska firma Bombardier Transportation. Wyposażenie elektryczne wykonała firma Kiepe Elektrik.
Opisywane wagony należą do gamy tramwajów Bombardier FLEXITY Classic, które produkowane są dla przedsiębiorstw komunikacyjnych niemieckich, a w Polsce tylko dla Krakowa i Gdańska.


Warunkiem przetargów na dostawę nowoczesnych wagonów dla MPK S.A. w Krakowie, a później też ZKM w Gdańsku, było montowanie pojazdów w Stacji Obsługi i Remontów przy Zajezdni Tramwajowej "Podgórze".
Zwycięska w 4 przetargach firma Bombardier Transportation dostarczała z Niemiec (zakłady w Bautzen) zespawane i polakierowane pudła z częściami do MPK S.A. w Krakowie, gdzie następnie wagony były składane w całość pod nadzorem producenta.
Dzięki takiemu rozwiązaniu pracownicy MPK mieli zapewnione zatrudnienie, a wcześniej przeszli odpowiednie szkolenia w niemieckiej fabryce, zdobywając duże doświadczenie w dziedzinie budowy i eksploatacji NGT6.



22 marca 2006 roku w Urzędzie Miasta Krakowa została podpisana ostatnia jak dotychczas umowa w sprawie zakupu kolejnych nowych Bombardierów w ilości 24 sztuk.
Dokument podpisali prezydent Jacek Majchrowski, prezes MPK Julian Pilszczek i szef Bombardier Transportation Walter Grawenhoff.
Zakup pojazdów był współfinansowany przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju.

W związku z zakupem kolejnych Bombardierów krakowskie MPK S.A. wykleiło wagon #2014 informacją o treści: "Czy wiesz że w 2008 roku... Bombardier Flexity Classic Kraków ... Będzie nas 50!?"

Kliknij aby powiększyć    Informacja o zakupie wagonów


Pierwszy wagon z trzeciej dostawy o numerze 2027 wyjechał pierwszy raz liniowo 21 września 2007 roku inaugurując otwarcie torowiska na modernizowanym Rondzie Mogilskim.
Nowe wagony różnią się od poprzedników nieco wyglądem ściany czołowej i tylnej. Poprawiona jest również między innymi wentylacja przedziału pasażerskiego, a kabina jest klimatyzowana.

Kliknij aby powiększyć    Wagon NGT6 - 2027 (Zaj. Podgórze)

Kliknij aby powiększyć    Wagony NGT6 podczas montażu w MPK S.A. Kraków


Jak już wspomniałem na początku drugim polskim miastem, które eksploatuje wagony Bombardier Flexity Classic jest Gdańsk, dla którego również w Krakowie zmontowane zostały 3 pojazdy omawianej serii analogiczne do krakowskich z 3 dostawy.

Kliknij aby powiększyć   

Kliknij aby powiększyć    Kliknij aby powiększyć   

Kliknij aby powiększyć   
Jeden z wagonów dla Gdańska


Kliknij tutaj i więcej informacji na temat 3 serii wagonów Bombardier NGT6.





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2018 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl