Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Zespoły napędowe z zawieszeniem tramwajowym silników:

Jak nazwa wskazuje ten tym zawieszenia silnika trakcyjnego wywodzi się z trakcji tramwajowej, gdyż tam po raz pierwszy zastosowano napęd elektryczny do napędu pojazdu szynowego. Mimo że w nowoczesnych konstrukcjach tramwajów tego typu zawieszenia się już nie stosuje to na kolei nadal często można spotkać omawiane rozwiązanie, które znalazło zastosowanie głównie w zespołach napędowych lokomotyw spalinowych z przekładnią elektryczną (np. SM42, SM31, 401Da itp.), elektrowozach (np. ET21) lub też w elektrycznych zespołach trakcyjnych obsługujących połączenia lokalne (np EN57,71, 14WE itp.).
W latach 90 ubiegłego wieku zaczęto odchodzić od stosowania zawieszenia tramwajowego w związku z niekorzystnym wpływem dużej masy silnika komutatorowego szeregowego. Wdrożenie do pojazdów szynowych znacznie lżejszych silników indukcyjnych spowodowało jednak powrót do tego rozwiązania co widać np. w lokomotywach serii TRAXX w wersji do 140km/h.

Zespoły napędowe typu tramwajowego składają się z trzech głównych elementów: zestawu kołowego, jednostopniowej przekładni napędowej i elektrycznego silnika trakcyjnego.
Silnik trakcyjny zawieszony jest z jednej strony do poprzecznicy ramy wózka za pośrednictwem sprężyn gumowych i poziomego wahacza, które umieszczone są nad i pod poziomym wspornikiem kadłuba silnika trakcyjnego, a z drugiej strony opiera się poprzez łożyska ślizgowe bezpośrednio na osi zestawu kołowego.
Ten sposób zawieszenia silnika zwany jest zawieszeniem "za nos". Moment obrotowy przekazywany jest z wałka atakującego silnika trakcyjnego na przekładnię, a z niej bezpośrednio na oś zestawu kołowego.
Koła zębate przekładni zamknięte są w blaszanej skrzyni przekładniowej przymocowanej do korpusu silnika trakcyjnego.
Skrzynia tworzy pojemnik wypełniony smarem.

Kliknij aby powiększyć    Zawieszenie silnika na ramie wózka (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć    Oparcie silnika na osi - SM42 (opis na pow.)



Schemat zawieszenia silnika do poprzecznicy wózka


Omawiany sposób zawieszenia silnika jest niekorzystny, gdyż silnik trakcyjny jest tylko częściowo usprężynowany - połowa jego masy spoczywa na osi dociążając ją, a w zależności od kierunku jazdy dodatkowo następuje również dociążenie lub odciążenie osi w wyniku czego występują nierównomierne naciski zestawu kołowego na tor.
Poza tym na zestaw kołowy przenoszone są wibracje pochodzące od silnika i przekładni.


Schemat zespołu napędowego typu tramwajowego


Powyżej omówiony system napędowy może być stosowany w pojazdach trakcyjnych, których prędkość eksploatacyjna nie przekracza 100 km/h (teoretycznie: 120 km/h).

Kliknij aby powiększyć    Zespół napędowy - SM42 (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Zespół napędowy - EN57/71 (opis na powiększeniu)


Kliknij aby powiększyć    Małe koło zębate na wale silnika

Kliknij aby powiększyć    Koła zębate przekładni




W zawieszeniu tramwajowym najczęściej stosowany jest jednostronne przeniesienie napędu (opisane powyżej). W starych typach lokomotyw można się spotkać z napędem dwustronnym, który polega na zastosowaniu dwóch identycznych przekładni po obydwu stronach silnika trakcyjnego.
Przykładem może tu być elektrowóz serii ET21.


Schemat zespołu napędowego z zawieszeniem tramwajowym - napęd dwustronny


Kliknij aby powiększyć   
Zespół napędowy z zawieszeniem tramwajowym -
napęd dwustronny - ET21 (opis na pow.)



Kliknij aby powiększyć   
Zestaw kołowy lokomotywy ET21 -
dwa koła zębate na osi





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2018 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl