Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Klasyfikacja taboru i definicje:

Poniższy schemat przedstawia klasyfikacje pojazdów kolejowych:





W Europie zrzeszonej w UIC na około 50% eksploatowana jest trakcja elektryczna. W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie zelektryfikowany jest tylko 1% tras kolejowych.




Definicje:

Lokomotywa - to pojazd trakcyjny (maszyna robocza) parowy, spalinowy lub elektryczny przeznaczony do ciągnięcia lub popychania innych pojazdów, który nie posiada pomieszczenia dla pasażerów i ładunku.

    - lokomotywy parowe - to lokomotywa napędzana maszyną parową lub turbiną parową. Para pochodzi z kotła opalanego najczęściej węglem.
    - lokomotywy spalinowe - napędzane są wysokoprężnym silnikiem spalinowym lub turbiną gazową. Rozróżnia się lokomotywy spalinowe z przekładnią mechaniczną, hydromechaniczną, a najczęściej elektryczną.
    - lokomotywy elektryczne - napędzane są elektrycznymi silnikami trakcyjnymi, które wchodzą w skład elektrycznego obwodu głównego, który zasilany jest z sieci trakcyjnej poprzez odbierak prądu.


Zespół trakcyjny - to pojazd trakcyjny kilkuczłonowy (spalinowy lub elektryczny) przeznaczony do transportu pasażerów i towarów.


Wagon silnikowy - to lekki, jednoczłonowy pojazd trakcyjny (spalinowy lub elektryczny) zwany potocznie "autobusem szynowym" przeznaczony do transportu pasażerów w ruchu regionalnym.


Wagony - to pojazdy doczepne. Rozróżnia się wagony pasażerskie do przewozu osób, wagony towarowe do przewozu towarów oraz wagony specjalne - np. pocztowe.



  Dział - Budowa taboru






Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl