Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Zagraniczne zespoły trakcyjne:

BOMBARDIER TALENT:

  Bombardier TALENT kolei MÁV (Węgry)

Kliknij aby powiększyć   Bombardier TALENT 2 (opis na końcu)


T.A.L.E.N.T, czyli po niemiecku TAbot LEichter Nahverkehrs Triebwagen (ang.: Talbot light suburban motor-coach) to zespół trakcyjny produkowany od 1994 roku przez koncern Bombardier Transportation.
Pojazdy te dostępne są w wersji z napędem spalinowym i przekładniami mechanicznymi, elektrycznymi i hydrodynamicznymi oraz w wersji elektrycznej.
Zespoły trakcyjne TALENT dostępne są również w wersjach dwu, trzy i czteroczłonowych. Możliwa jest również ich jazda ukrotniona dzięki zastosowaniu w ścianach czołowych sprzęgów samoczynnych typu Scharfenberga. Sprzęgi te realizują jednocześnie połączenie mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne jednostek.

  Sprzęg samoczynny

  Jednostki sprzęgnięte


Omawiana w tym opisie jednostka to czteroczłonowa wersja elektryczna przystosowana do zasilania napięciami 15kV i 25kV prądu zmiennego, wyprodukowana w ilości 10 sztuk dla Węgierskich Kolei Państwowych MÁV.

  Oznaczenie kolejowe UIC

  Logo kolei MÁV na jednostce


Wyposażenie elektryczne jednostek opracowała i wykonała firma Elin EBG Traction.

  Marka Bombardier / Elin EBG



    - Producent: BOMBARDIER Transportation / Elin EBG Traction
    - Typ: TALENT
    - Lata produkcji: od 1994 dla MÁV od 2006
    - Rodzaj: elektryczny zespół trakcyjny
    - Napięcia zasilania: 15kV 16,7Hz i 25kV 30Hz
    - Układ osi: Bo'+2'+2'+2'+Bo'
    - Szerokość toru: 1435 mm
    - Ilość członów: 4
    - Liczba silników trakcyjnych: 4
    - Moc znamionowa: 1520 kW
    - Ilość kabin: 2
    - Prędkość maksymalna: 140 km/h
    - Długość całkowita: 66870 mm
    - Drzwi pasażerskie: odskoczno przesuwne z otwieraniem indywidualnym
    - Klimatyzacja: tak - kabiny i przestrzeń pasażerska
    - Jazda ukrotniona: tak - sprzęgi samoczynne typu Sharfenberga



Jednostka wsparta jest łącznie na pięciu wózkach, z czego wózki skrajne są napędowe. Pozostałe wózki są toczne. Wszystkie wózki posiadają podwójne usprężynowanie.
W każdym wózku napędowym znajdują się dwa zespoły napędowe (silnik trakcyjny, przekładnia trakcyjna, wał drążony, sprzęgła z pakietami klinowych elementów gumowych, zestaw kołowy), oraz hamulce tarczowe i piasecznice. Wózki napędowe wyposażone są również w magnetyczne hamulce szynowe wykorzystywane do hamowania nagłego.

  Wózek napędowy (opis na powiększeniu)

  Zespół napędowy (opis na powiększeniu)

  Zbiornik piasku piasecznicy

  Tabliczki znamionowe wózka


Wózki toczne zamieszczone są na łączeniach członów. Przejścia międzyczłonowe osłonięte są przegubami harmonijkowymi.

  Wózek toczny (opis na powiększeniu)



Omawiane jednostki pobierają energię elektryczną z napowietrznej sieci trakcyjnej za pośrednictwem połówkowych odbieraków prądu zamontowanych po jednym na dachach członów napędowych.

  Odbierak prądu


Aparatura sterująca napędem, czyli przetwornice trakcyjne ETRIS H2000 (Elin EBG Traction) oparte na modułach IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistors) w raz z przetwornicami pokładowymi znajdują się w podwoziu, pomiędzy wózkami napędowymi i drzwiami pasażerskimi.

  Klapy inspekcyjne aparatury napędowej


Jednostka przystosowana jest do hamowania elektrodynamicznego (hamulec służbowy) z rekuperacją energii do sieci. W przypadku zbyt wysokiego napięcia w sieci trakcyjnej, produkowana energia podczas hamowania silnikami trakcyjnymi oddawana jest na rezystory hamowania, znajdujące się w skrzyni na dachu jednego z członów napędowych.

  Rezystory hamowania na dachu



Wnętrze jednostki:

  Wnętrze pasażerskie

  Siedzenia

  Część niskopodłogowa

  Siedzenia składane

  Część wysokopodłogowa nad wózkiem nap.

  Przejście międzyczłonowe

  Wyświetlacz diodowy

  Kabina WC

  Toaleta i umywalka w kabinie WC

  Klapa spustu nieczystości WC i napełniania wody

  Korytarz drzwiowy

  Stały stopień drzwi



Wnętrze Bombardiera TALENT'a jest w pełni klimatyzowane za pośrednictwem dachowych agragatów klimatyzacyjnych francuskiej firmy Faiveley S.A., zainstalowanych po jednym na każdym członie. Osobne klimatyzatory posiadają kabiny maszynistów.

  Klimatyzator przestrzeni pasażerskiej

  Klimatyzator kabiny maszynisty

  Sterownik klimatyzacji w kabinie


Przestrzeń pasażerska jak i zewnętrzne strony pojazdu objęte są monitoringiem wideo, którego obraz wyświetlany jest na ekranach w kabinach maszynistów.

  Kamera wewnętrzna w suficie

  Kamera zewnętrzna

  Ekran LCD monitoringu w kabinie (2 zdjęcia)



Kabiny maszynistów:

  Wejście do kabiny

  Pulpit sterowniczy

  Nastawnik jazdy i hamowania elektrodynamicznego

  Prędkościomierz i manometry hamulców pneumat.

  Dotykowy ekran LCD

  Panel i słuchawka radiotelefonu

  Podnóżek

  Tablica bezpiecznikowa NN

  Dodatkowe siedzenie w kabinie

  Boczne okno kabiny





W 2008 roku na Targach InnoTrans w Berlinie zaprezentowana została druga wersja elektrycznych zespołów trakcyjnych TALENT - TALENT 2.
Zaprezentowany na targach egzemplarz przeznaczony jest do obsługi połączeń w ramach sieci S - Bahn w Norymberdze.

Kliknij aby powiększyć   Bombardier TALENT 2

Kliknij aby powiększyć   Wnętrze pasażerskie

Kliknij aby powiększyć   Korytarz drzwiowy

Kliknij aby powiększyć   Toaleta

Kliknij aby powiększyć   Pulpit sterowniczy w kabinie

Kliknij aby powiększyć   Drzwi zewnętrzne kabiny

Kliknij aby powiększyć   Baner prezentacyjny






Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl