Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Fotogaleria

Powrót

Fotorelacja z Węgierskiego Parku Historii Kolejnictwa w Budapeszcie:

Magyar Vasúttörténeti Park to plenerowe muzeum, w którym można zapoznać się z historią kolejnictwa na Węgrzech. Na terenie parku obejrzeć można zarówno zabytkowe pojazdy jak również poznać zagadnienia związane z infrastrukturą, sterowaneim ruchem.

Kliknij aby powiększyć   Wejście na teren Parku

Kliknij aby powiększyć   Tabliczka na bramie głównej

Kliknij aby powiększyć   Symbol kolejnictwa przed wejściem


Wchodząc na teren muzeum najpierw natkniemy się na największą atrakcję dla dzieci, a mianowicie miniaturową kolejkę, której tory o szerokości zaledwie kilkunastu centymetrów poprowadzone są po terenie parku. Sieć kolejki wyposażona jest w system sygnalizacji kolejowej identyczny jak na szlakach koleji węgierskich MAV (semafory, wskaźniki, sygnalizacja przejazdowa), z tą różnicą że wszystkie elementy infrastruktury są pomniejszone "do wymiarów dzieci".

Kliknij aby powiększyć   Skład kolejki na trasie

Kliknij aby powiększyć   Kolejka przejeżdża wzdłuż rzeczywistych pojazdów

Kliknij aby powiększyć   Kolejka przejeżdża przez przejście


Przejazdy kolejowe, a w tym przypadku przejścia wyposażone są w automatyczne sygnalizatory małych rozmiarów. Sygnalizatory te były równie dużą atrakcją dla dzieciaków jak sama kolejka. Niektóre potrafiły się przez dłuższy czas w nie wpatrywać, by zauważyć zmianę sygnałów: pulsujacego białego na pulsujące czerwone.

Kliknij aby powiększyć   Oczekiwanie na zmianę sygnału...


Ponieważ na trasie kolejki kursują jednocześnie dwa składy przed stacją końcową zainstlowane są rozjazdy umożliwiające wjeżdżanie wagoników na odpowiednie tory. Za zmianę zwrotnic odpowiada nastawniczy - pracownik muzeum...

Kliknij aby powiększyć   Zwrotnica przestawiona...

Kliknij aby powiększyć   Kolejka wjeżdża na stację końcową...

Kliknij aby powiększyć   Wszyscy pasażerowie wysiedli...

Kliknij aby powiększyć   Jeden ze składów rusza w kolejną trasę...


Kilka zdjęć samej infrastruktury mini kolejki:

Kliknij aby powiększyć   Tor

Kliknij aby powiększyć   Tarcza ostrzegawcza

Kliknij aby powiększyć   Czujnik w torach




Idąc dalej napotkamy prezentację zabytkowych parowozów ustawionych wokół obrotnicy. Co ciekawe na terenie parku znajdują się dwie obrotnice. Przy jednej wystawione są parowozy, a przy drugiej zabytkowe wagony. Na pierwszej obrotnicy wszyscy chętni moga się obrócić:-).

Kliknij aby powiększyć   Wystawa parowozów

Kliknij aby powiększyć   Wystawa parowozów

Kliknij aby powiększyć   Obrotnica obracająca się ze zwiedzającymi


Jak wspomniałem przy drugiej obrotnicy wystawione są najstarsze wagony kolejowe:

Kliknij aby powiększyć   Wagony do podziwiania


Dla kogo samo oglądanie starych wagonów było niewystarczające mogł wypróbować swoich sił przy przepychaniu jednego z zabytkowych i co ciekawe piętrowego wagonu.

Kliknij aby powiększyć   No i pchamy - jeszcze kawałek do mety (2 zdjęcia)


Spragnieni bardziej konwencjonalnego sposobu napędzania pojazdów szynowych próbowali swoich sił w jeździe derezynowej

Kliknij aby powiększyć   Drezyny podczas jazdy


W pobliżu torów, po których odbywały się jazdy drezynami stały inne tego typu pojazdy.

Kliknij aby powiększyć   Wystawa drezyn

Kliknij aby powiększyć   Drezyna 3-kołowa


Wystawa drezynowa była wzbogacona o elementy związane z sygnalizacją kolejową zarówno tą historyczną jak i współczesną. Zaprezentowane tam były również rożne narzędzia używane przy budowie i utrzymaniu torowisk.

Kliknij aby powiększyć   Semafor świetlny

Kliknij aby powiększyć   Kształtowa tarcza ostrzegawcza trzystawna

Kliknij aby powiększyć   Koło krzywkowe zmiany sygnałów na tarczy (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć   Semafor kształtowy



Dużą atrakcją jednak tym razem dla dorosłych była przejeżdżka radzieckim samochodem przerobionym na drezynę. Pojazd ten osiągał podczas jazdy po parku bardzo duże prędkości. Co ciekawe samochód podczas przystosowywania do jazdy po torach został zaopatrzony również w piasecznice, więc o poślizgu nie ma mowy.

Kliknij aby powiększyć   Drezyna przejeżdża z impetem po parku

Kliknij aby powiększyć   Wymiana pasażerów

Kliknij aby powiększyć   Kolejny kurs - tyłem




Panoramę parku kolejowego można było obejrzeć z przejścia napowietrznego takiego, jakie stosuje się na stacjach kolejowych wcelu przechodzenia z peronu na peron, ponad torami.

Kliknij aby powiększyć   Wiadukt nad torami wystawienniczymi

Kliknij aby powiększyć   Parowóz widziany z góry


Na wystawie plenerowej oprócz wspomnianych wcześniej parowozów, wagonów i drezyn można obejrzeć również zabytkowe lokomotywy elektryczne i spalinowe, zespoły trakcyjne i pojazdy techniczne. Na poniższych fotografiach przedstawiam wybrane z tych pojazdów:

Kliknij aby powiększyć   Lokomotywa spalinowa M61 006

Kliknij aby powiększyć   Lokomotywa elektryczna V55 004

Powyższa lokomotywa produkcji zakładów MAVAG jest ciekawym przykładem ze względu na zastosowane podparcie pudła. Zastosowano w niej dwa wózki napędowe i nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że jeden z nich jest wózkiem dwuosioym, a drugi trójosiowym (Bo' Co')

Kliknij aby powiększyć   Tabliczka z informacją o elektrowozie V55

Kliknij aby powiększyć   Tabliczka znamionowa na elektrowozie V55


Wśród lokomotyw manewrowych można było obejrzeć między innymi elektrowóz V41 523

Kliknij aby powiększyć   Elektrowóz manewrowy V41 523


Kliknij aby powiększyć   Zespół trakcyjny


Dużą częśc ekspozycji stanowiły pojazdy techniczne takie jak na przykład dźwigi, podbijarki torowe, pługi odśnieżne, itp.

Kliknij aby powiększyć   Podbijarka torowa

Kliknij aby powiększyć   Podbijarka torowa

Kliknij aby powiększyć   Pługi odśnieżne

Kliknij aby powiększyć   Dźwigi kolejowe


Przechodząc pomiędzy pojazdami można sie zapoznać z budową sieci trakcyjnej kolejowej oraz odbieraków prądu.

Kliknij aby powiększyć   Przezentacja odbieraków prądu

Kliknij aby powiększyć   Nowoczesne sekcjonowanie sieci 25kV 50Hz


Wśród taboru kolejowego można spotkać jeden jedyny wagon tramwajowy obchodzący w 2007 roku 50 lecie istnienia:

Kliknij aby powiększyć   Wagon tramwajowy GANZ UV

Kliknij aby powiększyć   Informacja o jubileuszu w oknach



Organizatorzy wystawy nie zapomnieli również o miłośnikach modelarstwa kolejowego. W ramach muzeum przygotowana została specjalna ekspozycja makiet kolejowych w różnych skalach.

Kliknij aby powiększyć   Jedna z makiet





Wizyta w Węgierskim Parku Historii Kolejnictwa to bardzo ciekawa przygoda i bogate doświadczenie dla pasjonatów kolejnictwa. Wszystkich odwiedzających Budapeszt zachęcam do zwiedzenia tej plenerowej wystawy jak również Muzeum Transporu, Muzeum Metra i Muzeum Komunikacji Miejskiej.
O wszystkich tych placówkach są informacje na stronie www.transportszynowy.pl






Magyar Vasúttörténeti Park
Budapest, Tatai útca






Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2017 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl