Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Lokomotywy 401Da:

Lokomotywy serii 401Da produkowane były od 1968 do 1978 roku przez przez Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce "FABLOK" w Chrzanowie wyłącznie dla polskich zakładów przemysłowych.





Kliknij aby powiększyć    Lokomotywa 401Da w Dębicy



Lokomotywy omawianej serii to pojazdy ostojnicowe (bezwózkowe), z trzema osiami wewnątrz ostoi. Do napędu wykorzystywane są szeregowe silniki trakcyjne zasilane energią elektryczną prądu stałego produkowaną przez prądnicę główną napędzaną spalinowym silnikiem wysokoprężnym (dieslowskim).
W omawianych spalinowozach zastosowano dwunastocylinrowe silniki z układem cylindrów "V", typu 12V1416A, wyprodukowane w Polsce na licencji firmy Henschel.

Kliknij aby powiększyć    Silnik spalinowy 12V1416A

Kliknij aby powiększyć    Prądnice: główna i pomocnicza oraz wzbudnica


Łącznie do napędu wykorzystane są dwa silniki trakcyjne zawieszone systemem tramwajowym "za nos" na skrajnych osiach. Moment obrotowy przenoszony jest z silników trakcyjnych na oś zestawu kołowego poprzez jednostopniowe przekładnie napędowe.

Kliknij aby powiększyć    Podwozie lokomotywy (opis na powiększeniu)


W lokomotywach 411Da zastosowano widłowe prowadzenie zestawów kołowych z usprężynowaniem w postaci sprężyn stalowych piórowych (resorów).
Zastosowano również napęd grupowy poprzez połączenie wszystkich osi więzarami dzięki czemu mimo, że silniki trakcyjne są tylko przy pierwszej i trzeciej osi to wszystkie osie są napędne (układ osi: C). Dzięki temu rozwiązaniu poprawiono warunki przyczepności pojazdu - nie występują na przykład różnice w prędkościach obrotowych kół. Wszystkie zawsze obracają się z tą sama prędkością, przez co ciężej wpaść lokomotywą w poślizg przy rozruchu.

Kliknij aby powiększyć    Więzarowe połaczenie zestawów kołowych (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć    Przeciwwaga napędu więzarowego i zestaw kołowy (opis na pow.)


Kabina maszynisty znajduje się pomiędzy przedziałami maszynowymi - dłuższym z zespołem prądotwórczym, układem chłodniczym, sprężarką powietrza i układem hamulcowym itd. oraz krótszym - przedziałem elektrycznym.

Kliknij aby powiększyć    Kabina maszynisty

Kliknij aby powiększyć    Stanowisko maszynisty

Kliknij aby powiększyć    Blat pomiędzy stanowiskiem maszynisty i pomocnika

Kliknij aby powiększyć    Wskaźniki i manipulatory nad blatem (opis na pow.)

Kliknij aby powiększyć    Stanowisko pomocnika maszynisty

Kliknij aby powiększyć    Aparatura elektryczna w szafie pod blatem


Lokomotywy omawianej serii z racji przeznaczenia dla przemysłu nie są wyposażone w układ ogrzewania wagonów. Nie posiadają też możliwości jazdy wielokrotnej.


Masa lokomotywy: 40,5t
Długość ze zderzakami: 10140mm
Moc znamionowa: 257kW
Prędkość maksymalna: 60km/h





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Linki     |     Książka Gości    

©2004-2019 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl